Alla inlägg den 14 oktober 2012

Av Regina - 14 oktober 2012 08:43

 

En favorit hemma hos oss! Perfekt att göra om grönsakerna i kylen börjar se lite trista ut...


Ansa och skär 250 g färska champinjoner i kvartar. Skölj och skär en paprika i bitar. Strimla en rödlök.


Hetta upp smör i en stekpanna, stek grönsakerna (börja med champinjonerna).


När grönsakerna börjar bli klara tillsätter du 1-2 msk god balsamico/balsamvinäger (både ljus och mörk vinäger är smaskens, ta det du har hemma). Låt vinägern koka in och servera grönsakerna till ex. kyckling eller kött.

Av Regina - 14 oktober 2012 08:33

 

Hembakt bröd - vad passar väl bättre till en mumsig soppa en regnig söndag?


Värm 3 dl mjölk till fingervärme, alltså 37 grader. Smula ner 25 g jäst i en bunke och häll mjölken över. Rör tills jästen har lösts upp, tillsätt 1 tsk salt, 1 msk honung och 2 msk flytande smör.


Blanda ner 7-8 dl rågsikt, knåda för hand eller i maskin tills du får en smidig, elastisk deg.


Låt degen jäsa övertäckt i 45 minuter. Ta upp degen på mjölat bakbord, knåda den och dela i 3-4 bitar. Forma degbitarna till avlånga baguetter. Lägg baguetterna på en smord baguetteplåt eller på en vanlig plåt med bakplåtspapper. Vrid gärna baguetterna flera varv på plåten, så får de ett läckert mönster.


Låt baguetterna jäsa övertäckta i 30 minuter.


Sätt ugnen på 250 grader. Pensla baguetterna med lite mjölk och strö över ex. sesam- eller vallmofrön. Sätt in baguetterna i mitten av ugnen och sänk genast temperaturen till 175 grader.


När baguetterna har fått en fin gyllene färg runt om är de färdiga. Låt bröden svalna på brödgaller, övertäckta med en bakduk.

Av Regina - 14 oktober 2012 07:52

God morgon mina vänner!


amelia.se har beslutat sig för att sluta med bloggfunktion för privatpersoner. Detta innebär att jag måste skapa en ny blogg... Det var inte lätt att hitta en bloggsajt där mitt användarnamn var ledigt - men nu fann jag bloggplatsen.se :)


Så återigen - varmt välkomna till min "nya" blogg! Jag ska självklart flytta mina recept från amelia-bloggen hit.


Kram på er :)

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Välkommen till min matblogg! Jag är en glad amatörkock som älskar matlagning, bakning och gott vin :)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

MyTaste

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards