Alla inlägg under mars 2018

Av Regina - 4 mars 2018 07:33

 

Ja, det kanske inte ser så gott ut? Men det är det! Lättlagat och proteinrikt. Dessutom veganskt! Det finns oändligt många recept på detta, visade Google-sökningen. Jag tog det som funkade för oss, men jag såg att flera recpet även innehöll koriander (vilket vi inte hade hemma idag). 


Börja med att hälla en burk/tetra med svarta bönor i en sil. Spola av bönorna med lite kallt vatten. 


Finhacka 1 liten gul lök, 1 vitlöksklyfta och 1/2-1 röd chili


Hetta upp 1 msk neutral olja i en liten kastrull. Fräs lök, vitlök och chili på medelvärme. Det ska bli mjukt, men inte få färg. Tillsätt därefter de avrunna svarta bönorna och 0,75 dl kallt vatten. Smaksätt bönorna med en skvätt rödvinsvinäger och lite, lite spiskummin. Tillsätt även salt och nymalen svartpepppar


Låt bönorna småkoka ca 5 minuter. Mixa då röran ganska grovt med stavmixer. Klart för servering!

Av Regina - 4 mars 2018 07:22

 

En "semi-naked" chokladtårta med päronmousse, After eight-fluff samt grönfärgad grädde. 


Här är alla recept:

Tårtbottnen delade jag på tre. Första tårtbottendelen strök jag med After eight-fluff. Andre tårtbottendelen fylldes med päronmousse. På toppen lades den tredje tårtbottendelen och därefter ströks tårtan med ett tunt lager av grönfärgad vispgrädde. Jag avslutade med att spritsa päronmousse, After eight-fluff samt grönfärgad vispgrädde på toppen.

Av Regina - 4 mars 2018 07:13

 

På bloggen "Bli min jäst" fann jag detta finfina recept på päronmousse. På bilden ovan ser du denna mousse längst fram, och i bakgrunden grönfärgad vispgrädde samt After eight-fluff (recept här). Receptet nedan räcker till två lager i en tårta eller ett rejält gäng med cup cakes. 


Börja med att lägga 4 blad gelatin i blöt i lite kallt vatten. Jag hade bara 3 1/2 blad hemma, och det funkade utmärkt det oxå!


Lägg en burk päronpuré (kolla på barnmatshyllan), 1 msk koncentrerad päronsaft (jag tog lättdryck) samt 1/2 dl strösocker i en liten kastrull. Värm upp detta på medelvärme, det ska ej börja koka!


 


Ta kastrullen från värmen. Krama ur gelatinbladen och låt dem sedan smäla ner i den heta päronpurén. Rör om tills gelatinet har smält. Låt sedan detta svalna en stund, annars riskerar du skuren grädde i nästa moment. 


Vispa 3 dl vispgrädde rätt så hårt. Rör ner den avsvalnade päronmoussen. Plasta och ställ skålen i kylskålet några timmar. 


Tips! Jag gjorde min päronmousse dagen innan tårtan skulle läggas samman. Då hann den bli alltför fast för spritsning... Det löste jag genom att röra ner någon matsked ovispad grädde, då blev moussen len och fin igen. 


 

Förslag på tårtkombination: Päron- och minttårta

Av Regina - 4 mars 2018 07:06

 

På bilden ser du chokladmuffins med After eight-fluff respektive päronmousse. Perfekt till tårtor eller cupcakes! Receptet på päronmousse hittar du här, och chokladmuffinsen finner du här. Detta recept på fluff räcker till två läger i en tårta eller ett rejält gäng med cup cakes!


Hetta upp 3 dl vispgrädde i en kastrull, det är väldigt viktigt att grädden inte börjar koka! 


Lägg 150 g After eight (eller liknande mintchoklad) i en värmetålig skål. Häll den heta grädden över chokladen. Låt stå ca 30 sekunder innan du rör runt. Rör tills chokladen har smält helt. Plasta skålen och ställ den i kylen. Det är toppen om skålen kan stå där över natten, men annars är 6-8 h minimum. Grädden måste nämligen bli helt kall. 


När det är dags för användning så vispar du bara upp grädden med elvisp - och får då ett härligt "fluff". Fluffet går utmärkt att spritsa och håller formen bra efter spritsning. 


 

Förslag på tårtkombination: Päron- och minttårta

Presentation

Välkommen till min matblogg! Jag är en glad amatörkock som älskar matlagning, bakning och gott vin :)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

MyTaste

Matbloggstoppen

Skapa flashcards