Alla inlägg under augusti 2018

Av Regina - 27 augusti 2018 21:07

 

En smakrik sås med få ingredienser, perfekt till vardagsmiddagen! Jag måste säga att Bongs viltfond gav en fantastiskt god och mustig smak!

Smörstek 8-10 skurna champinjoner i stekpannan i en klick smör och lägg över i en liten kastrull.

Låt svampen få sällskap av 3 dl mellan- eller vispgrädde, 1 msk viltfond/kalvfond, lite kinesisk soya för färgens skull samt salt och nymalen svartpeppar. Tänk dock på att både fond och soya har hög sälta.

Låt småkoka ca 10 minuter, red ev. av med maizenaredning för att få en lite tjockare sås. Klart!

Av Regina - 22 augusti 2018 22:06

Helt underbar marmelad som funkar lika bra på rostat bröd som till ostbrickan. Reglera mängden ingefära själv, jag gillar en mildare smak. Receptet ger 2-3 små burkar.

Skala och kärna ur päron, det ska bli 500 g när skal och kärnhus är borta. Tärna frukten fint, jag tog faktiskt fram lökhackaren "Alligator" och fick perfekta små tärningar :) Tärningarna ska vara 4-7 mm, ju mindre desto bättre tycker jag.

Låt frukten koka upp tillsammans med saften från 1/2 citron. Låt småkoka ca 10 min, tills frukten mjuknat. Tillsätt då 2 dl syltsocker och 1/2-1 msk finhackad färsk ingefära. Jag vill verkligen tipsa om ingefära på tub (puré) från Santa Maria - såååå smidigt! Låt marmeladen nu koka ca 5 minuter. Klart!

Häll upp på varma, rena och steriliserade burkar. Jag brukar sterilisera burkar/flaskor genom att ställa dem och locken på en ugnsplåt. In med plåten i kall ugn och sätt sedan ugnen på 125 grader. När ugnen når bestämd temperatur så låt plåten stå i ugnen minst 10 minuter.

Förslut marmeladburkarna direkt. Förvaras i kylen och håller flera år - och är en perfekt gå-bort-present!   

Av Regina - 22 augusti 2018 21:53

Denna paj bakade jag flera gånger 2009-2010, men sedan tappade jag bort receptet... Tänk vilken lycka när jag snubblade över det via en Google-sökning då jag hamnade på Arlas hemsida!

Börja med pajbotten, där jag föredrar matberedare som hjälp med detta moment: Blanda 2,5 dl vetemjöl och 2 msk strösocker. Tillsätt 125 g kallt smör skuret i bitar och kör till en smulig massa. Tillsätt 2 msk kallt vatten och kör snabbt ihop till en boll - degen är klar! Tryck ut degen i en pajform, lämplig diameter 24-25 cm. Nagga botten med en gaffel och fäst upp degkanterna med remsor av aluminiumfolie. Om du har tid så får gärna pajformen med deg vila 30 min i kylen.

Sätt ugnen på 200 grader. När ugnen är varm förgräddar du pajskalet i mitten av ugnen i ca 10 minuter.

Fortsätt med fyllningen: Skala, kärna ur och skiva 3 stora päron. Fräs dem mjuka i en klick smör i stekpannan. Vispa därefter 3 ägg och 1 dl strösocker pösigt i en bunke. Rör ner 1,5 dl kesella (kvarg) och 1 dl crème fraiche (34 % fetthalt använder jag). Finriv 100 g mandelmassa och blanda i fyllningen.

Häll den krämiga fyllningen i det förgräddade pajskalet (ja, du tar ju bort aluminiumfolien från kanterna först). Fördela päronbitarna överst.

Grädda pajen i nedre delen av ugnen i 30-35 minuter.

Serveras så klart med en härlig vaniljglass

Av Regina - 22 augusti 2018 21:34

En kaka som funkar lika bra till eftermiddagskaffet som till dessert med en kula vaniljglass. Gott!

Smöra och bröa en form, jag tog en springform med diametern 24 cm. Men självklart funkar en rektangulär form lika bra :)

Sätt ugnen på 175 grader.

Vispa 150 g smör mjukt, tillsätt sedan 1,5 dl strösocker. Vispa sedan ner 2 ägg, men ta ett ägg i taget.

Rör ner 3 dl vetemjöl och 1 tsk bakpulver. Bred sedan försiktigt ut den fasta smeten i den förberedda bakformen (jag tog mjölade fingrar till hjälp...).

Skala och kärna ur 4 stora päron. Skär päronen i bitar och fördela över smeten i formen.

Grovriv 100 g mandelmassa och strössla detta över päronbitarna.

Stöt 1 tsk kardemummakärnor i morteln och strö det på toppen av kakan.

Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 30 minuter. Efter halva tiden kan du behöva lägga ett ark aluminiumfolie över kakan så inte mandelmassan bränns.

Av Regina - 20 augusti 2018 20:57

Vi hade kycklingfilé över från helgmiddagen, perfekt att omvandla detta till en gräddig gratäng!

Sätt ugnen på 200 grader (gärna varmluft).

Dela 3-4 tillagade kycklingfiléer i bitar. Om du inte har tillagad kyckling så tar du motsvarande mängd rå kyckling som du delar i bitar och steker i en klick smör. Salt och peppar på, så klart!

Dela 1 gul eller grön squash på längden och skiva den sedan i ca 7 mm tjocka halvmånar. Fräs squashen i omgångar i lite olivolja, tills den får fin färg men utan att bli alltför mjuk.

Lägg den frästa squashen i en gratängform och lägg sedan kycklingbitarna över (kycklingen är då antingen kall eller nystekt).

Hacka 1 stor vitlöksklyfta och låt mjukna i lite olivolja i stekpannan. Akta så den inte bränns! Häll 3 dl vispgrädde och låt koka upp. Krydda med valfri ört, jag tog färsk oregano, samt salt och nymalen svartpeppar.

Häll gräddsåsen över kyckling och squash i gratängformen. Toppa med lite riven ost.

Gratinera sedan i mitten av ugnen i ca 10 minuter, tills osten har smält och fått fin färg.

Medan gratängen är i ugnen knapersteker du 1 paket bacon (140 g) som sedan strösslas över den färdiga gratängen.

Jag serverade buljongkokt blomkålsris och egenodlade cocktailtomater till :)

Presentation

Välkommen till min matblogg! Jag är en glad amatörkock som älskar matlagning, bakning och gott vin :)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

MyTaste

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards