Alla inlägg under april 2016

Av Regina - 2 april 2016 19:44

 

Mina LCHF-ivrande vänner har länge pratat om hur gott vitkålsgratäng är. Jag är i princip allätare men har varit tveksam till denna rätt... Men så låg där ett vitkålshuvud i grönsakslådan i kylskåpet, och jag bestämde mig för att ge vitkålsgratäng en chans. Och du, det var supergott! Inte riktigt, men nästan som potatisgratäng :)


Strimla ca 0,5 vitkålshuvud (ca 5 mm breda strimlor). Finhacka 2 vitlöksklyftor och halvera och skiva 1 gul lök


Sätt ugnen på 200 grader.


Fräs vitkålen i omgångar i en klick smör i en stekpanna, tills kålen börjar mjukna. Krydda med salt och svartpeppar, snåla inte på kryddorna då den milda kålen tarvar mycket kryddning. Fräs även lök och vitlök mjuk. 


Blanda sedan vitkål, lök och vitlök i stekpannan. Häll över 2,5 dl vispgrädde och 1 dl crème fraiche (34 % fetthalt). Smaksätt även med 1 tsk sambal oelek (eller lite mer om du önskar mer hetta). Låt nu detta småputtra ca 5 minuter. Smaka av med ev. mer salt och svartpeppar.


Häll över godsakerna i en gratängform och toppa med smakrik, riven ost. Gratinera i mitten av ugnen tills osten har fått fin färg och gratängen bubblar så där tjusigt (ca 20 minuter).


Låt gärna gratängen "vila" 5 minuter innan du serverar den till förslagsvis en god köttbit, ett kryddsmör och en generös sallad.

Presentation

Välkommen till min matblogg! Jag är en glad amatörkock som älskar matlagning, bakning och gott vin :)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

MyTaste

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards