Alla inlägg under juni 2017

Av Regina - 26 juni 2017 20:29

 

En jättegod gratäng med sweet chili-sås och champinjoner. Smidigt och enkelt till middag :) 


Koka ris till 3-4 portioner (jag tycker det går åt mindre ris när man gör gratäng...). 


Sätt ugnen på 200 grader, ugnsgallret ska vara i mitten av ugnen. 


Ansa och skär 150-200 g färska champinjoner i bitar. Finhacka 1-2 vitlöksklyftor


Skiva 400-500 g falukorv


Stek champinjonerna i en klick smör, tillsätt vitlöken mot slutet. Lägg över detta i en gryta och tillsätt 3 dl grädde (valfri fetthalt) och 1 dl sweet chili-sås. Krydda med salt och nymalen svartpeppar, låt såsen småkoka ca 5 min. 


Stek falukorven i en klick smör, stek helst i omgångar. 


Är riset klart? Bra! Lägg det i botten av en ugnsfast form. Häll över såsen och fördela sedan falukorven över. Toppa gratängen med en rejäl näve riven ost


Gratinera i mitten av ugnen tills osten har smält och fått fin färg. Använd gärna varmluftsfunktionen.


Servera gärna gratängen med en blandad grönsallad. 

Av Regina - 22 juni 2017 09:38

   

En av mina favoritsåser med god sälta och mycket smak :) Passar till både kött, kyckling och fisk. 


2 dl crème fraiche, 2 msk majonnäs, 1-2 pressade vitlöksklyftor, lite honung samt salt och nymalen svartpeppar blandas i en skål. Riv sedan ner groteska mängder parmesanost i såsen och rör runt. Klart!


Låt såsen stå kallt till servering.


Presentation

Välkommen till min matblogg! Jag är en glad amatörkock som älskar matlagning, bakning och gott vin :)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

MyTaste

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards