Alla inlägg under februari 2013

Av Regina - 6 februari 2013 20:24

 

Mmmm... Räcker till 6-8 mackor, beroende på hur generös du är med fyllningen.


Finhacka 1 gul lök.


Ansa 1 liter färska kantareller (eller ta motsvarande mängd förvällda kantareller i frysen som du såklart har kvar sedan höstens skogspromenader). Burkkantareller? Nä...


Hetta upp smör i en stekpanna och fräs svampen (går snabbt med förvälld svamp, betydligt långsammare med färsk svamp). Tillsätt löken när kantarellerna har fått fin färg.


När löken har mjuknat pudrar du över 2 msk vetemjöl och tillsätter 3-4 dl grädde. Låt koka ihop och smaksätt med 1 msk kalvfond (välj vegetarisk fond om du önskar det) och 2 msk sherry eller konjak. Om du vill ha lite mer färg på stuvningen tillsätter du lite kinesisk soya. Smaka av med salt och svartpeppar.


Låt stuvningen tjockna och ställ sedan åt sidan. Rosta brödskivor och fördela svampstuvningen över brödskivorna. Toppa med pepprig ruccola och avnjut härligheten tillsammans med ett glas vin!

Av Regina - 6 februari 2013 20:11

 

Maken envisades med att det ska var curry i Flygande Jakob - något jag ställde mig frågande till. Gjorde som alla moderna människor gör idag - googlade! Å jag kunde inte finna ett enda recept på Flygande Jakob med curry i... Men som den perfekta (?) hustru jag är så hade jag ändå curry i kvällens middag, allt för att behaga min man (eller för att plocka pluspoäng som kan inkasseras en annan dag...)   =)


Strimla 3 kycklingfiléer och 1 paket bacon (140 g). Hetta upp en stekpanna och fräs baconet krispigt. Lägg baconet åt sidan i en skål och stek kycklingen i baconfettet (tillsätt flytande smör vid behov).


Koka under tiden ris till fyra portioner.


När kycklingen har fått fin färg, pudra över en gnutta curry samt vitlökspulver. Häll på 2,5-3 dl grädde av valfri fetthalt samt 1 dl chilisås av ketchuotyp. Tillsätt baconet och låt koka ihop. Smaka av med salt och svartpeppar.


Servera grytan med ris, salta jordnötter och skivad banan för den som önskar (om du vill ha varm banan blandar du ner bananskivorna i grytan strax innan servering).

Presentation

Välkommen till min matblogg! Jag är en glad amatörkock som älskar matlagning, bakning och gott vin :)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

MyTaste

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards