Alla inlägg under juli 2016

Av Regina - 18 juli 2016 21:44

 

Banankaka är ett klassiskt sätt att ta till vara övermogna bananer. Pecannötterna i receptet kan så klart byta ut mot andra nötter eller uteslutas helt.


Börja med att smöra och bröa en avlång bakform (en vanlig rund sockerkaksform funkar givetvis också).


Sätt ugnen på 175 grader.


Grovhacka 50-100 g mörk choklad och 50 g pecannötter. Mosa 2 mogna bananer.


Rör 100 g smör mjukt i en bunke. Tillsätt 2 dl strösocker och 1 tsk vaniljsocker, vispa samman. Tillsätt 2 ägg, ett i sänder, och vispa till en smet.


Blanda ner 4 dl vetemjöl, 1 tsk bakpulver och 1 tsk kanel. Rör till en smidig smet. Vänd till sist ner den grovhackade chokladen och nötterna.


Häll smeten i formen och grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter. Kontrollera med en sticka att kakan är klar, dvs. stickan ska vara helt torr.


Stjälp upp kakan på sockrat underlag. Låt kallna och skär sedan i ca 15 skivor.

Av Regina - 18 juli 2016 21:30

 

Ett litet "hopkok" av vad som fanns hemma i kyl och skafferi. Det var gott, men jag tror nog det blir ännu bättre med en fastare melon så som galia- eller honungsmelon.


Gör iordning couscous enligt förpackningen (mitt märke angav 1 dl couscous + 1 dl kokande vatten = 3 dl färdig couscous).


Tärna melon och ca 10 cm gurka. Strimla ett litet knippe bladpersilja (krusbladig funkar så klart om du inte hittar slätbladig). Finhacka även 1/2 rödlök eller 2 salladslökar.


Torrosta 1/2 dl pumpakärnor i en het stekpanna, avsluta med att strö lite flingsalt över de rostade fröna. Passa fröna noggrannt då de lätt bränns i den heta pannan.


Låt coscousen svalna innan du blandar den med melon, gurka, persilja och lök i en stor skål. Smaksätt med 1 msk pressad citronsaft och 2 msk olivolja.Krydda med salt och nymalen svartpeppar. Avsluta salladen med att toppa med smulad fetaost (75-100 g) och de rostade pumpakärnorna.


Vi åt salladen till helstekt kyckling, men jag kan även tänka mig att kött eller charkuterier passar bra till.

Av Regina - 18 juli 2016 21:21

 

Jag är allergisk mot hasselnötter och har därför svårt för Nutella. Men jag kan tipsa om att på IKEA och Lidl finns Nutella-kopior som innehåller pyttelite hasselnötter som funkar för mig åtminstone. Detta är en supersnabb brownie som man snabbt rör ihop, enkelt och gott :)


Smöra och bröa kanterna på en fyrkantig form (ca 20x20 cm). Lägg ett tillklippt bakplåtspapper i botten av formen.

Sätt ugnen på 200 grader.


Smält 150 g smör i en kastrull.


Medan smöret smälter blandar du följande ingredienser i en skål: 2,5 dl strösocker, 4-5 msk kakao, en nypa salt och 2 tsk vaniljsocker. Häll det smälta smöret över detta och rör ihop.


Tillsätt sedan 1 dl Nutella (eller Nutella-kopia), 2 ägg och 1,5 dl vetemjöl. Blanda snabbt ihop till en smet och häll den sedan i den förberedda formen.


Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 20 minuter. Låt kakan svalna i formen innan du skär den i ca 16 bitar.

Av Regina - 18 juli 2016 21:10

 

Jag inspirerades av Roy Fares recept - men tiden fanns inte för att följa det till punkt och pricka. Så här kommer min snabbvariant :)


Sätt ugnen på 200 grader, se till så att ugnsgallret är i mitten av ugnen.


Börja med äpplena: Skala, kärna ur och klyfta 4-5 äpplen. Lägg dem i botten av en pajform (ca 22 cm i diameter). Blanda 1 msk strösocker och 1 msk kanel i en liten skål, fördela detta över äppelklyftorna och blanda runt så att kanelsockret fördelas jämnt i pajen.


Fortsätt med "kolamomentet": Roy gör egen kolasås, jag hittade min kolasås på hyllan på ICA :) Ringla över 1-1,5 dl kolasås över äppleklyftorna. Strö lite flingsalt över kolan. Krossa även 50-80 g pecannötter med händerna och födela dem i pajformen. Om du är allergisk mot pecannötter så kan dessa givetvis uteslutas.


Dags för smuldegen: Smält 100 g smör i en kastrull, dra sedan kastrullen från värmen. Tillsätt 2 msk strösocker, 1,5 dl havregryn, 1 tsk vaniljsocker och 2 dl vetemjöl. Blanda snabbt samman till en smulig massa som du fördelar i pajformen.


Grädda pajen i mitten av ugnen i ca 30-35 minuter. Låt pajen svalna innan du serverar den med vaniljsås eller vaniljglass.

Av Regina - 18 juli 2016 21:01

 

Jag gillar inte kikärtor - men jag älskar hummus! Denna variant är utan sesampasta (tahini), men det går självklart att tillsätta en klick av det om man önskar (jag tar genvägen via sesamolja).


Häll av 1 burk kikärtor (sök gärna på Google så kan du se hur man gör äggfria maränger eller äggfri majonnäs av spadet!). Lägg kikärtorna i mixern och kör till en smulig massa. Tillsätt 1 pressad/finhackad vitlöksklyfta och 1-2 msk olivolja. Kör sedan ärtorna till en slät kräm. Smaka av krämen med pressad citronsaft, spiskummin, salt och nymalen svartpeppar (ev. även malen koriander om du gillar det). Droppa i lite sesamolja, tänk på att den är intensiv i smaken - mycket sesam per droppe.


Lägg upp den färdiga hummusen i en skål. Låt den gärna stå och "dra" i kylen fram till servering. Gör då en fördjupning i röran och häll försiktigt lite olivolja i fördämningen. Toppa gärna med lite spiskummin som dekoration. Fantastiskt god röra till grönsaker, bröd...

Presentation

Välkommen till min matblogg! Jag är en glad amatörkock som älskar matlagning, bakning och gott vin :)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

MyTaste

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards