Alla inlägg under november 2018

Av Regina - 25 november 2018 07:30

 

Ett hitte-på-recept som blev helt fantastiskt! Vi grillade morötterna, men det går lika bra att ugnsrosta dem. Receptet som ensamtillbehör till middagen är beräknat för fyra personer.


Skala 1 kg morötter och skär i valfria bitar, jag skar i sneda breda skivor. Blanda morotsbitarna med olivolja, nymalen svartpeppar och salt. Tillaga dem antingen på grillen (vi körde i grillwoken) eller i ugnen (225 grader ca 20 minuter, varmluft).


Lägg upp de varma morötterna på ett tjusigt serveringsfat och toppa med godsaker, jag tog:'

  • Smulad fetaost
  • Rostade pumpafrön (jag rostade dem i het stekpanna med lite flingsalt)
  • Urkärnade och skivade svarta oliver
  • Strimlad salladslök
  • Strimlad bladpersilja 
  • Lite extra olivolja
  • Lite extra flingsalt samt nymalen svartpeppar

Sååååå gott till allt möjligt, eller som lakto-vegetarisk ensamrätt :)


Av Regina - 25 november 2018 07:22

 

Tacokväll! Och salsan var slut! Tack gode gud för Google ;) På Kung Markattas hemsida hittade jag recept på hemgjord tacosås. Lättlagad och sååå god! Och självklart godare än köpevarianten :) Receptet räcker till tre-fyra personer.


Låt 400 g krossade tomater (helst finkrossade) rinna av i en finmaskig sil. Detta tar ca 10 minuter. 


Medan tomaterna rinner av så finhackar du 1/2 rödlök och 1 vitlöksklyfta. Finhacka även 1/2-1 röd chili, beroende på hur stark du vill ha salsan. 


Häll över de avrunna tomaterna i en skål och tillsätt sedan rödlök, vitlök och chili. Smaksätt med 1/2 tsk salt, 1/2 tsk rårörsocker, 1 tsk torkad oregano och saften från 1 lime. 


Klart för servering! Men självklart smakar salsan bäst om den får stå en stund i rumstemperatur innan middagen. 

Presentation

Välkommen till min matblogg! Jag är en glad amatörkock som älskar matlagning, bakning och gott vin :)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

MyTaste

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards