Alla inlägg under februari 2017

Av Regina - 26 februari 2017 20:00

 

Jag har sett "galette" i flera bakböcker, men inte testat. Så rustikt, tjusigt och gott det var! Som en vanlig paj men utan pajformen. En klassisk komo med äpple och kanel blev premiärbaket. Receptet kommer från Roy Fares bok "Delicious" - bakverk för en godare höst och vinter". 


Börja med pajdegen: Häll 4,5 dl vetemjöl, 1 msk strösocker och 0,5 tsk salt i matberedaren. Tillsätt 200 g kylskåpskallt smör skuret i små bitar. Kör till en smulig massa. Tillsätt 0,75 dl kallt vatten och kör snabbt ihop till en pajdeg (en "boll"). Forma degen till en blatt boll och lägg i plastfolie. Låt vila ca 20 minuter i kylskåpet. 


Medan pajdegen vilar gör du fyllningen: Skala, kärna ur och skiva 4 stora äpplen. Lägg äppelskivorna i en stor skål och tillsätt 1 msk flytande honung, 2 msk strösocker och 2 tsk kanel. Blanda runt ordentligt. 


Har det gått 20 minuter nu? Bra! Sätt ugnen på 200 grader. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt. 


Kavla ut pajdegen till en rundel, ca 30 cm i diameter. Låt kanterna vara lite rustika, det ska inte vara en perfekt cirkel. Du kan behöva lite vetemjöl vid utkavlingen. 


Lyft över degrundeln till den bakpappersklädda plåten. Lägg fyllningen i mitten av degen, men lämna en kant runt om (ca 4 cm). Skär 15 g kallt smör i bitar och fördela över äpplena. Vik in degkanten över fyllningen, och pensla sedan degkanten med uppvispat ägg. Avsluta med att strö råsocker på kanten. 


Grädda pajen i mitten av ugnen i 40-45 minuter, använd gärna varmluftsfunktionen. Kontrollera att pajbottnen är bakad innan du tar ut kakan ur ugnen. 


Låt kakan svalna något. Servera sedan kakan med ex. vaniljglass eller vaniljsås

Av Regina - 26 februari 2017 19:51

 

Chokladrutor med två lager - söt kaka och söt frosting. Receptet har jag fått från min lika söta kollega Linda :) Ja, kakan är söt! Därför räcker det med en liten bit, som ex. serveras med färska bär och vipad grädde. 


Börja med botten: Sätt ugnen på 180 grader. Smält 200 g smör i en gryta.


Rör ner övriga ingredienser i det smälta smöret: 0,75 dl kakao, 2,5 dl vetemjöl,  2,75 dl strösocker, 4 ägg, en nypa salt samt 1 msk vaniljsocker. Blanda till en slät smet och häll sedan ut den i en bakpappersklädd långpanna (ca 25x30 cm). 


Grädda kakan mitt i ugnen i 12-15 minuter, den ska vara lite kladdig fortfarande. Låt kakan svalna.


Fortsätt med frostingen: Sikta 7 dl florsocker och 0,5 dl kakao ner i en bunke. Smält 50 g smör och häll detta över florsockret och kakaon. Tillsätt ca 3 msk mjölk och rör tills du får en smidig och bredbar frosting (jag fick ta 3,5 msk mjölk).  


Bred frostingen över kakan och ställ sedan formen i kylen. Skär kakan i bitar när frostingen har stelnat. Jag valde att skära den i 24 små rutor. Kakan går bra att frysa!

Av Regina - 26 februari 2017 19:38

 

"Lindas bakskola" (Tidningen Hembakat) levererar varje gång :) Enkelt och bra recept! Jag följde Lindas tips att skära kakan i rutor innan frosingen lades på, vilket gjorde det betydligt mindre kladdigt när kakan slutligen skulle läggas på serveringsfatet. 


Sätt ugnen på 180 grader. Skala och riv 200 morötter fint (ca 3 normalstora morötter). 


Vispa 4 ägg och 4 dl strösocker vitt och poröst. Blanda ner 2 dl rapsolja och de rivna morötterna. Rör sedan ner de torra ingredienserna: 1 msk bakpulver, 2 tsk vaniljsocker, 2 tsk mald kanel samt 4 dl vetemjöl. Blanda allt till en slät smet. 


Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna (ca 30x25 cm). Häll smeten i långpannan. Grädda kakan längst ner i ugnen i 40-45 minuter, känn efter med en sticka så att kakan är klar (stickan ska då vara torr). 


Låt kakan svalna i formen och skär den sedan i 12-24 rutor, jag valde 24 mindre rutor. 


Fortsätt med frostingen: Vispa snabbt samman 200 g cream cheese, 100 g rumsvarmt smör samt 4 dl florsocker. Smaksätt om du vill med finrivet skal från 0,5 lime :) Om du vill kan du toppa kakan med kokos (som jag först färgade med food colouring :) ). 


Bred frostingen över kakan och ställ kallt en stund, så att frostingen stelnar lite. Därefter är kakkan klar att servera, eller packas i burkar för senare avnjutning. Kakan går jättebra att frysa. 


 

Tips! Man kan även skära kakan i rutor och spritsa ut frostingen. Här toppade jag med finrivet limeskal istället för kokos.

Av Regina - 26 februari 2017 19:30

 

Jag har länge tvekat - ska jag lägga upp mitt recept på min "Korv Stroganoff" på bloggen eller ej? Ja, nu var det dags :) Observera att det är cirkamått, då jag aldrig använder mått vid en sådan här standardrätt. 


Skiva och strimla 400-500 g falukorv. Skala och finhacka 1 gul lök och 1-2 vitlöksklyftor


Bryn korven i omgångar i en klick smör i stekpannan. Stek även lök och vitlök till sist, akta så att inte vitlöken blir bränd och besk. 


Medan korv och lök stekes gör du såsen: Smält ca 25 g smör i en tjockbottnad gryta. Pudra över ca 2 msk vetemjöl och rör runt ( => bottenredning). Häll över 5-6 dl standardmjölk och vispa ut bottenredningen. Smaksätt såsen med salt, nymalen svartpeppar, 2 msk tomatpuré och ca 0,5 dl chilisås av ketchuptyp. Vill du ha mer hetta? Lite cayennepeppar gör susen :) Låt sedan såsen småkoka tills mjölsmaken försvinner, det tar 5-10 minuter. Ha inte för hög värme på plattan, då mjölksåser lätt bränner fast. 


Tillsätt sedan brynta löken, vitlöken och korven. Låt småkoka några minuter innan du smakar av med mer salt, nymalen peppar och chilisås. 


Jag serverar min Stroganoff med ris och grönsaker

Presentation

Välkommen till min matblogg! Jag är en glad amatörkock som älskar matlagning, bakning och gott vin :)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

MyTaste

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards