Alla inlägg under december 2018

Av Regina - 19 december 2018 10:28

 

Gudomligt god fudge! Nu har jag testat med jordgubbar, hallon  och blåbär. Sååå goda! Funderar redan på vilka mer bär som kan användas... Hjortron, lingon... Yummie!


Hetta upp 125 g frysta blåbär (eller ta färska om du hellre vill det) i en liten kastrull. Mixa dem till en slät kräm med stavmixer. Om du använder en stavmixer gjord av plast så ber jag om ursäkt, den kommer bli missfärgad... 


Häll 3 dl vispgrädde4 dl strösocker4 msk ljus sirap, de mixade blåbären samt 50 g smör i en stor gryta med tjock botten. 


Låt detta koka på mellanhög värme under omrörning, tills smeten når en temperatur på 120 grader (det tog ca 30 min för mig). 


Medan fudgesmeten kokar hinner du grovhacka 100 g vit choklad.


Visar termometern 120 grader nu? Då är det dags att ta grytan från spisplattan och röra ner den hackade vita chokladen. Häll sedan upp i en bakplåtspapperklädd form (ca 20x20 cm). 


Låt svalna i rumstemperatur innan du sätter in formen i kylskåpet. Låt stå där minst 4-5 h, så den är helt kall. Skär sedan i bitar, jag fick ut ca 70 bitar i lagom storlek enligt mitt tycke. 


Tips! För att få så raka kanter använder jag en degskrapa i metall:

Godis · Jul · Påsk
Av Regina - 16 december 2018 07:38

 

Nä, ischoklad är ingen favorit i vårt hem. Jag förstår inte varför man ska ta god choklad och göra den "mindre god" genom att tillsätta kokosfett? Men eftersom bilden är tagen och ischoklad är en favorit hos många får väl receptet hamna på bloggen ändå. Och formarna är ju snygga! Hihi!


Sätt ca 50 ischokladformar på en ugnsplåt eller bricka. 


Smält 100 g kokosfett i en kastrull på låg värme. 


Bryt 200 g mörk choklad (55 % kakohalt eller mer) i bitar och låt smälta i det varma kokosfettet. 


Fördela chokladsmeten i formarna. Låt stelna i rumstemperatur, förvaras därefter i kylskåpet. 

Godis · Jul
Av Regina - 16 december 2018 07:27

 

Jag brukar göra knäckkola  i stor form, då de där små formarna och en stelnande smet brukar fresta mitt humör... Men "nyheten" knäcktratt är helt fantastisk! Du hittar den i välsorterade mataffärer samt köksbutiker, det finns olika märken hos återförsäljarna. 

2 + 2 + 2 = knäck   


Blanda ingredienserna i en tjockbottnad, stor gryta: 2 dl strösocker, 2 dl ljus sirap och 2 dl vispgrädde. Låt koka tills smeten når 125 grader (använd digital termomenter för enkelhetens skull, annars får du köra kulprovet). Det tar ca 30 minuter att koka smeten, men lite längre tid om du har en smalare gryta. Rör då och då i den kokande smeten. Om du vill ha kladdigare knäck kokar du till 122 grader, om du vill ha hård knäck kokar du till 130 grader. Men jag tycket 125 grader är perfekt för kola och knäck :) 


Medan knäcken kokar finhackar du 1 dl sötmandel. Om du använder knäcktratt är det viktigt att den är väldigt finhackad, det funkar med större mandelbitar om du fyller formarna på annat sätt. 


Sätt ut 75 knäckformar på en bricka eller ugnsplåt.


Är smeten klar? Då är det dags att tillsätta 25 g smör och den finhackade mandeln. Fyll knäckformarna och låt sedan knäcken stelna, den stelnar fint i rumstemperatur. Däremot brukar jag förvara den färdiga knäcken i kylen.

Godis · Jul
Av Regina - 16 december 2018 07:20

 

Jennys matblogg - en blogg fylld med godsaker! Förra julen testade jag originalrecpetet med jordgubbar - gott! I år testade jag att byta till hallon - kan man tänka sig, också gott! 


Hetta upp 125 g frysta hallon i en liten kastrull. Passera dem sedan genom en finmaskig sil så du slipper de jobbiga kärnorna.  


Häll 3 dl vispgrädde4 dl strösocker4 msk ljus sirap, de passerade hallonen samt 50 g smör i en stor gryta med tjock botten. 


Låt detta koka på mellanhög värme under omrörning, tills smeten når en temperatur på 120 grader (det tog ca 30 min för mig). 


Medan fudgesmeten kokar hinner du grovhacka 100 g vit choklad.


Visar termometern 120 grader nu? Då är det dags att ta grytan från spisplattan och röra ner den hackade vita chokladen. Om du vill kan du färga fudgen med röd karamellfärg eller röd matfärg (gel eller pasta). Häll sedan upp i en bakplåtspapperklädd form (ca 20x20 cm). 


Låt svalna i rumstemperatur innan du sätter in formen i kylskåpet. Låt stå där minst 4-5 h, så den är helt kall. Skär sedan i bitar, jag fick ut 40 bitar i lagom storlek enligt mitt tycke. 


Tips! För att få så raka kanter använder jag en degskrapa i metall:

Godis · Jul · Påsk
Av Regina - 16 december 2018 07:16

 

Mmmmmm! Gott! Taleggio är en spansk kittost som verkligen smälter i munnen   


Lägg ut skurna pepparkakor på serveringsfat. Recept på dessa hittar du här.


Fördela skuren taleggio-ost över (beräkna 200 g till 24 pepparkakor). Toppa med en bit färskt fikon och ringla lite lönnsirap över. Och då menar jag verkligen liiiite lönnsirap, så det inte blir för sött. 

Av Regina - 16 december 2018 07:07

 

Alltså, så enkelt detta var! Och gott! Perfekt bas för glöggtilltugg med taleggio-ost, färska fikon och lönnsirap. Receptet på dessa pepparkakor hittade jag på "Lindas bakskola", och ger ca 50 pepparkakor.


Grovhacka 50 g sötmandel.


Blanda torra ingredienser i en skål: 1 dl strösocker, 1 tsk kanel, 1 tsk pepparkakskrydda, 1/2 tsk bikarbonat och 3 dl vetemjöl.


Tillsätt sedan 1/2 dl ljus sirap och 100 g rumsvarmt smör. Blanda snabbt ihop till en deg. Tillsätt den grovhackade mandeln. 


Ta upp degen på rengjord arbetsbänk och forma till  en rulle, 5-6 cm i diameter. Lägg rullen i plastfolie och lägg den sedan i frysen 30 min. En stund i frysen gör det enklare att skiva degen vid utbakning.


När degen har varit halva tiden i frysen sätter du ugnen på 180 grader. Lägg bakplåtspapper på så många plåtar du har. Det underlättar vid utbakningen - ju fler plåtar desto bättre. 


 


Skär degen i tunna skivor, 2-3 mm. Lägg kakorna på plåtarna, de kan ligga ganska tätt då de inte flyter ut speciellt mycket. 


Grädda kakorna i mitten av ugnen i 10-12 minuter. Låt dem svalna och stelna på plåten.


Av Regina - 16 december 2018 06:56

 

En riktigt god kantarellmacka i ny tappning! Perfekt som förrätt eller mindre ensamrätt. Vi kompletterade mackan med en sallad med bl a färska fikon. Receptet ger två rejäla mackor eller förrätt till fyra personer.


Ansa 7-8 dl färska kantareller  eller tina motsvarande mängd förvällda kantareller från frysen. Om du, liksom jag, änvänder frysta kantareller så här i december så se till att krama ur så mycket vätska som möjligt. 


Finhacka 1 liten gul lök


Skiva 100 g taleggio-ost (spansk kittost). 


Stek svampen i en klick smör, tillsätt den hackade löken mot slutet. Krydda med salt, nymalen svartpeppar och lite hackad persilja (fryst går utmärkt!). Lägg svampröran i en skål och håll varmt under aluminiumfolie. 


Skiva lantbröd och stek ena sidan i smör. Vänd på brödskivorna och fördela kantarellröra och taleggio-ost över. Lägg på ett lock och låt brödskivan stekas klart och osten smälta ner. 


Fixa en snabb sallad! Vi tog salladsmix, cocktailtomater, färska fikon och gjorde en vinegrett på 1 msk fikon- och dadelbalsamvinäger, 2 msk olivolja samt lite flingsalt och nymalen svartpeppar-


Klart för servering!

Presentation

Välkommen till min matblogg! Jag är en glad amatörkock som älskar matlagning, bakning och gott vin :)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

MyTaste

Matbloggstoppen

Skapa flashcards