Direktlänk till inlägg 6 januari 2013

Bacon- och kycklinglasagne

Av Regina - 6 januari 2013 12:25

 

Mitt 2-åriga syskonbarn sa "jättegott!" om denna rätt - det värmde fasters hjärta :)


Börja med den vita såsen - så har du den klar sedan. Smält 2 msk smör i en gryta med tjock botten, rör ner 4 msk vetemjöl. Tillsätt 6-7 dl standardmjölk under omrörning (ta inte allt på en gång). Låt såsen koka ihop och krydda med salt och svart- eller vitpeppar. Sådan här sås har ju en tendens att bränna fast i botten på grytan, det är därför jag alltid gör den först så kan den få allt fokus!


Fortsätt med resterande delar av lasagnen: Strimla 1 paket bacon (140 g), stek detta i en het panna. Putsa och strimla 2 kycklingfiléer, tillsätt kycklingen i stekpannan där baconet har avgett ett härligt stekfett. Skala och hacka 1 gul lök samt 2 vitlöksklyftor, blanda ner även detta i kyckling- och baconblandningen. När lök och vitlök har mjuknat tillsätter du 1 burk krossade tomater (400 g) samt färsk eller torkad oregano eller basilika, krydda med salt och svartpeppar. Lite chili är inte heller dumt att krydda med (färsk chili, chilisås, chilipulver - ta det du har hemma)


Sätt ugnen på 200 grader. Smaka av både den vita såsen och tomatsåsen så att allt är till belåtenhet. Varva därefter de båda såserna med torkade lasagneplattor i en ugnsfast form (börja och avsluta med vit sås). Om du vill kan du även smula lite fetaost mellan några lager av lasagnen, ta annars vanlig ost. Toppa lasagnen med riven ost.


Tillaga lasagnen i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter, känn med en sticka så att pastan är mjuk. Låt gärna lasagnen stå och vila fem minuter på köksbänken innan servering. Servera med en blandad sallad.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Regina - 7 januari 2020 15:08

Nu är det dags för min blogg att flytta till eget, man kan nästan säga att mitt lilla skötebarn flyttar hemifrån :)   Välkommen till min nya sida: www.ginaskitchen.se    Alla nuvarande recept kommer flyttas dit, så klart :)   Välkommen!...

Av Regina - 5 december 2019 10:53


  Snabbakat bröd med filmjölk och bikarbonat. Brödet går att variera med olika torkade frukter och frön. Bikarbonat behöver en syra att reagera med, därav valet filmjölk som degvätska. Bikarbonaten påverkar färgen på brödet (det blir gul/brunt) oc...

Av Regina - 5 november 2019 21:21

  En 90-talsklassiker tror jag? Kakan såldes i "upphållsrummet" på mitt högstadie, då under namnet "Kolaflax". Men enligt Google är cornflakeskakor eller cornflakemums betydligt vanligare namn. Hur eller hur så är det ett enkelt och snabbt godis -...

Av Regina - 5 november 2019 21:12

  Röda linser är ett riktigt bra alternativ till köttfärs. Maken tog till och med om av denna middag! ;) Den snabblagade bolognesen är vegansk, men vi toppade våra tallrikar med generöst med parmesanost. Receptet kommer från ICA.se   Finhacka ...

Av Regina - 5 november 2019 21:05


  Alltså, hur gott?! Mycket!!! Grillad majskolv som toppas med vitlöksmajjo, ost, chili och lime. Receptet kommer från "Arla".   Koka 4 färska majskolvar (ev. halverade) ca 20 minuter i saltat vatten.   Blanda 1 dl majonnäs med 2 pressade/...

Presentation

Välkommen till min matblogg! Jag är en glad amatörkock som älskar matlagning, bakning och gott vin :)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

MyTaste

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards