Senaste inläggen

Av Regina - Tisdag 19 mars 20:35

 

En smidig vardagsrätt som funkar till ugnsrostade grönsaker/rotfrukter, kokt potatis, pasta eller ris! Receptet hittade jag på den jättefina matbloggen Landleys kök. Jag rekommenderar ett - eller flera - besök på denna blogg.


Hacka 1 gul lök och 1 vitlöksklyfta. Skär 6-8 st soltorkade tomater i olja i småbitar. 


Smält lite flytande smör i stekpannan och låt gul lök, vitlök och soltorkade tomater mjukna i smöret. Lägg upp detta i en liten skål så länge. 


Skölj ur stekpannan och smält lite nytt flytande smör. Krydda 4 skinnfria portionsbitar lax med salt och nymalen svartpeppar. Bryn laxbitarna och häll sedan över 1 dl vitt vin och 3 dl vispgrädde. Tillsätt sedan den förstekta löken och tomaterna. 


Smaksätt såsen med 2 msk tomatpuré och ytterligare lite salt och nymalen svartpeppar. Låt laxen småputtra i grädden ca 15 minuter, använd gärna lock om du har. 


Smaka av såsen och red sedan av den med lite maizenaredning


Avsluta med att röra ner 1 påse babyspenat (65 g) i såsen. Klart för servering! 

ANNONS
Av Regina - Söndag 10 mars 19:53

 

Jag har redan nämnt förträffligheten över Mette Løvboms kokbok "Kålboken", men jag hittar nya godingar hela tiden i den. En fräsch, vegansk kålsallad med grillad rotselleri. Inte ens maken saknade köttbiten till denna rätt! Det är en hel del ingredienser, men när allt väl är sköljt och skuret så går själva matlagningen faktiskt ganska fort. Man tager vad man haver funkar bra i denna rätt - och blomkål och svartkål blev det i vårt kök idag! Välj själv om kålen ska vara rå eller råstekt.


Tina 1 dl soyabönor/edamamebönor och 0,5 dl granatäpplekärnor


Fortsätt med att blanda vinegretten

Finhacka 0,5-1 röd chili, 1 liten rödlök samt 1 vitlöksklyfta. Strimla 1 litet knippe bladpersilja eller koriander. Blanda allt detta i en skål och häll över 2 msk äppelcidervinäger, 1 tsk finriven ingefära (Tips! Santa Marias ingefärspuré på tub är toppen!), saften från 1 lime, 0,5 dl neutral olja samt 2 tsk sesamolja. Blanda runt och krydda med salt och nymalen svartpeppar. Låt skålen stå på bänken medan du fortsätter med grönsakerna. 


Ansa och skär i småbuketter valfri kål; 1 blomkål, 2 broccoli, 1 romanesco. Dra bort stjälken från 1 blad svartkål eller grönkål. Skär i grova bitar och skölj. Låt rinna av. 


Rosta 1 dl solrosfrön i torr, het stekpanna. Passa noga, de bränns lätt! Ta stekpannan från värmen och häll över 0,5 dl tamari eller japansk soya. Ett par sekunder senare har vätskan "försvunnit", lägg upp solrosfröna i en skål. 



Skala och skär 1/2 rotselleri i cm-tjocka skivor. Pensla med neutral olja, krydda med salt och nymalen svartpeppar


Japp, då ska allt vara klart för tillredning! I en grillpanna grillar du rotsellerin 3-4 minuter per sida. I en vanlig stekpanna fräser du snabbt på blomkål/broccoli/romanesco och tillsätter mot slutet grönkål/svartkål. Krydda med lite salt och nymalen svartpeppar. Om du vill serverar du kålen rå, det är en smaksak! 


Lägg upp kålsorterna på serveringsfat och ringla vinegretten över. Strö över solrosfrön, soyabönor och granaäpplekärnor. Toppa med den nygrillade rotsellerin. Klart för avnjutning! :)  

ANNONS
Av Regina - Söndag 10 mars 19:39

 

"Zeinas kitchen" - himmelriket på Internet? Ja, kanske... Hur som helst lagar Zeina Murtada fantastisk mat från världens alla hörn. Om du inte har kikat in på hennes blogg tidigare så kan jag säga att den är väl värd inte bara ett - utan många - besök! Just denna rätt kommer från Libanon och är tunna bröd som fylls med köttfärs. Jag vet inte exakt vilken sorts stora pitabröd det "ska" vara, men jag tog Libabröd. Eftersom köttfärsfyllningen är rå när den läggs mellan bröden är detta en snabblagad rätt! 


Sätt ugnen på 200 grader. 



Tärna 1 tomat fint, lägg tomatbitarna i en sil och låt dem rinna av liten medan du fortsätter med resten. 


Finhacka 1 liten gul lök. Strimla 1 litet knippe bladpersilja. Finhacka 0,5-1 röd chili, beroende på hur mycket hetta du önskar.


Blanda 500 g valfri köttfärs (jag tog nötfärs, kan tänka mig att lammfärs är supergott!), löken, bladpersiljan, chilin, tomaten samt 1 tsk "Sju kryddor" - en orientalisk kryddmix du t o m hittar i ICA:s egna sortiment nuförtiden. Krydda även med salt och nymalen svartpeppar. 


Snitta upp 3 st Libabröd så att du får sex stora, tunna rundlar. Fördela den råa köttfärssmeten över tre av bröden och lägg på de andra som lock. Lägg över brödet på bakplåtspappersklädd plåt. Pensla locken med lite olivolja och grädda sedan ett bröd i taget i mitten av ugnen i ca 15 minuter. 


Skär i 6-8 snittar per bröd och servera med sallad och en god kall sås, jag följde Zeinas förslag och rörde ihop en klassisk tzatziki

Av Regina - Söndag 10 mars 19:29

 

Maken var sugen på potatissallad och jag på bearnaisesås... Så en kompromiss mellan oss blev potatissallad med dragon ;) Receptet är en blandning av olika recept vi fann via Google-sökning. Selleri gav verkligen en fin smak till potatissalladen! 


Börja med att koka färskpotatis/delikatesspotatis. Beräkna ca 600 g potatis till fyra portioner. 


Medan potatisen kokar blandar du ihop "såsen" (kletet): 

3 dl crème fraiche, 0,5 dl majonnäs av god kvalitet (jag gillar Hellman's), 1 msk dijonsenap och 1-2 tsk torkad dragon. Tips! Smula torkade kryddor med händerna, så smakar de mer. Krydda med salt och nymalen svartpeppar


Finhacka 1 liten gul lök och 1-2 msk kapris. Tärna 1 stjälk av selleri i små, små tärningar. Rör ner lök, kapris och selleri i såsen. 


När potatisen är klar låter du den svalna helt innan du skär den i bitar och rör ner i såsen. Potatissallad görs med fördel dagen innan, för att ge smakerna möjlighet att utvecklas. Tips! Om potatissalladen ser torr ut dagen efter kan du tillsätta mer créme fraiche eller t o m lite mjölk, för att få den krämig igen. 


Potatissalladen passar utmärkt till kött av olika slag, ex. kallskuren rostbiff eller en nygrillad köttbit. 

Av Regina - Söndag 10 mars 19:19

 

Saftiga kycklingfärsbiffar med vitlök, persilja och citron! Så fräscht och gott - och ett litet mer klimatsmart val än köttfärs från gris/nöt. Jag serverade dessa med smörstekt gnocchi (av potatis) och grönsaker. 


Finhacka 1 liten gul lök eller 1 schalottenlök. Finhacka även 1 vitlöksklyfta


Blanda löken med 500 g kycklingfärs, 1 ägg, 1 msk maizenamjöl (OBS! mjöl, inte redning) samt salt och nymalen svartpeppar


Krydda färsen med skuren bladpersilja (jag tog fryst persilja, går hur bra som helst!) och finrivet skal från 0,5 citron


Forma färsen till 8 biffar, om du är lite blöt om händerna går det mycket smidigare. 


Bryn biffarna i en klick smör, låt dem stekas färdigt i 200 grader varm ugn ca 15 minuter. Kolla med kniv så att de är genomstekta. 


Medan biffarna är i ugnen hinner du fixa valfritt tillbehör. Jag smörstekte potatisgnocchi, dessa hittar du i kyldisken vid den färska pastan. Bara rätt ner i stekpannan med dem, krydda med salt och nymalen svartpeppar. Även lite haricot vertes fick åka ner i stekpannan. Vid servering toppade jag tallriken med coctailtomater och hyvlad parmesanost. 


Såsen? Det är en kall sås bestående av turkisk yoghurt, riven vitlök, fryst basilika, lite honung samt salt och nymalen svartpeppar

Av Regina - Söndag 10 mars 19:09

 

"Lindas bakskola", där hittar man alltid nya goda recept på snabbakade bröd! En hederlig sconesdeg som bas, med rivna morötter som smaksättning. Här utbakad som en stor brödkaka, men man kan lika göra mindra bröd. Korta då ner gräddningstiden något! Receptet ger 6-8 mättande brödbitar. 


Börja med att sätta ugnen på 250 grader, för det här är ett snabbakat bröd :) 


Skala och finriv 1 medelstor morot, ställ åt sidan så länge.


Blanda de torra ingredienserna i en bunke: 2 dl grahamsmjöl, 5 dl vetemjöl, 1 msk bakpulver och 1 tsk salt. 


Tillsätt 100 g kylskåpskallt smör i små kuber, nyp ihop smöret med de torra ingredienserna. 


Blanda sedan ner 3 dl mjölk eller filmjölk (ta det du har hemma!) samt de rivna morötterna. Forma snabbt till en deg och tryck sedan ut på bakpappersklädd plåt i önskad storlek. Om du gör en stor scone som jag så är den 20-22 cm i diameter. Jag gjorde ett hål i mitten och snittade med kniv, precis som i originalreceptet. Nagga bröden med gaffel.


Grädda i mitten av ugnen i ca 13-15 minuter. Serveras omgående med förslagsvis smör, ost och marmelad. Mmm! 

Av Regina - Onsdag 6 mars 20:32

Nya favoritkokboken "Kålboken" av Mette Løvbom, ett hett tips!  

Blomkål med en dragondoftande pesto. Fräscht och gott! Färsk dragon var slut i butiken, så jag fick ta färsk bladpersilja och lite torkad dragon istället. Funkade det oxå!

Börja med att rosta 4 vitlöksklyftor med skalet kvar i lite olivolja på medelvärme i stekpanna. Eller i 10 minuter i 200 grader varm ugn, om du råkar ha ugnen igång... Låt svalna innan du skalar vitlöken.

Rosta 0,5 dl pumpafrön i het, torr stekpanna. Lite flingsalt får göra fröna sällskap. Passa noga, fröna bränns lätt. Det går bra att rosta fröna dagen innan, de förvaras i tätslutande burk i rumstemperatur.

Mixa 1 dl färsk dragon, den rostade vitlöken, 0,5 dl olivolja och 2-3 msk vitvinsvinäger. Smaka av med salt och nymalen svartpeppar. Peston går utmärkt att förbereda dagen innan!


 

Ansa, skär och skölj blomkålsbuketter. Beräkna 1 blomkålshuvud till fyra portioner. Grilla dem i het grillpanna, lägg över i en skål med lock för att hålla värmen. Du behöver inte ha någon olja på blomkålen. Krydda med salt och nymalen svartpeppar.

Lägg upp blomkål på ett serveringsfat. Som du kanske ser tog jag även lite färskpotatis, kokt och halverad. Man tager vad man haver, liksom ;)

Toppa med dragonpeston, pumpafrön, strimlad salladslök och hyvlad parmesanost. Sååå fräscht och gott!

Av Regina - Onsdag 6 mars 20:18

Jag har köpt en ny kokbok - and I love it!   "Kålboken" av Mette Løvbom.

Finns så mycket gott att testa, bl a denna pesto! Dock tyckte jag smaken blev lite för skarp med rå purjolök så jag kommer mildra löksmaken med ett hett bad/dusch nästa gång jag gör denna pesto. Allergi mot jordnötter gör att jag istället tar solrosfrön och cashewnötter.

Skölj och strimla det gröna från 1 purjolök. Lägg detta i en sil, häll kokande vatten över löken för att mildra löksmaken. Vill du ha ännu mildare löksmak så låt purjolöken bada i det heta vattnet en minut eller så. Låt rinna av.

Mixa purjolöken med 0,5 dl olivolja, 0,5 dl solrosfrön eller saltade jordnötter, saften från 0,5 citron, en liten klick honung samt 0,5 dl finriven parmesanost. Smaka av med salt och nymalen svartpeppar. Ev. kan du behöva ytterligare lite olivolja om peston känns för tjock. Peston går bra att förbereda dagen innan och förvara i kyl över natten.

 
Halvera eller klyfta 1-2 huvuden spetskål, beroende på storlek. Pensla med lite olivolja och krydda med salt och nymalen svartpeppar. Grilla ca 3 minuter per sida i het grillpanna.

Lägg upp spetskålen på serveringsfat, toppa med peston och salta jordnötter eller dito cashewnötter.


Presentation

Välkommen till min matblogg! Jag är en glad amatörkock som älskar matlagning, bakning och gott vin :)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2019
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ GinasKitchen med Blogkeen
Följ GinasKitchen med Bloglovin'

MyTaste

Matbloggstoppen

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se