Direktlänk till inlägg 18 januari 2015

Långkokta revben med vitlöksbroccoli

Av Regina - 18 januari 2015 19:58

 

Det här receptet är med i senaste numret av ICA:s kundtidning Buffé. Mycket gott, men vi vill gärna ha lite extra sting med chili och vitlök. Så receptet nedan är något modifierat jämfört med ICA:s recept.


Skär 1 kg tjocka revbenspjäll i fyra rejäla bitar. Lägg dem i en kastrull och häll på vatten så att det precis täcker. Låt koka upp och småkoka i 5 minuter. Ta upp köttet och spola av det med kallt vatten, låt rinna av i ett durkslag. 


Skala och skiva 4-5 cm ingefära, gör detsamma med 2-3 vitlöksklyftor och 1/2-1 röd chili samt skär 125 g salladslök i 3-4 cm långa bitar. Fräs allt detta i 1 msk matolja i en stor gryta. Rör ner 4 msk rårörsocker och låt det karamelliseras. Tillsätt 3 msk kinesisk soya, 1 dl torr sherry och 5 dl ljummet vatten. Koka upp och lägg sedan i köttbitarna med benen uppåt. Låt småkoka under lock i 2 h.


När två timmar har gått vänder du på köttbitarna och låter dem koka ytterligare 1 h. 


När köttet har kokat klart, tag upp det och låt vila under aluminiumfolie i en form. Sila av såsen till en mindre kastrull, koka upp och red av med maizenaredning


Koka basmatiris till fyra personer. Jag slår återigen ett slag för Tupperwares fantastiska riskokare för micron - jag älskar den!


Ansa och skär ner 2 buketter broccoli (500 g totalt) och fräs den i 2 msk matolja i en het stekpanna. När broccolin börjar bli klar, tillsätt 4-5 tunt skivade vitlöksklyftor samt krydda med flingsalt och svartpeppar


Skär revbenen i bitar och servera med ris, sås och broccoli. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Regina - 7 januari 2020 15:08

Nu är det dags för min blogg att flytta till eget, man kan nästan säga att mitt lilla skötebarn flyttar hemifrån :)   Välkommen till min nya sida: www.ginaskitchen.se    Alla nuvarande recept kommer flyttas dit, så klart :)   Välkommen!...

Av Regina - 5 december 2019 10:53


  Snabbakat bröd med filmjölk och bikarbonat. Brödet går att variera med olika torkade frukter och frön. Bikarbonat behöver en syra att reagera med, därav valet filmjölk som degvätska. Bikarbonaten påverkar färgen på brödet (det blir gul/brunt) oc...

Av Regina - 5 november 2019 21:21

  En 90-talsklassiker tror jag? Kakan såldes i "upphållsrummet" på mitt högstadie, då under namnet "Kolaflax". Men enligt Google är cornflakeskakor eller cornflakemums betydligt vanligare namn. Hur eller hur så är det ett enkelt och snabbt godis -...

Av Regina - 5 november 2019 21:12

  Röda linser är ett riktigt bra alternativ till köttfärs. Maken tog till och med om av denna middag! ;) Den snabblagade bolognesen är vegansk, men vi toppade våra tallrikar med generöst med parmesanost. Receptet kommer från ICA.se   Finhacka ...

Av Regina - 5 november 2019 21:05


  Alltså, hur gott?! Mycket!!! Grillad majskolv som toppas med vitlöksmajjo, ost, chili och lime. Receptet kommer från "Arla".   Koka 4 färska majskolvar (ev. halverade) ca 20 minuter i saltat vatten.   Blanda 1 dl majonnäs med 2 pressade/...

Presentation

Välkommen till min matblogg! Jag är en glad amatörkock som älskar matlagning, bakning och gott vin :)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

MyTaste

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards