Alla inlägg under oktober 2019

Av Regina - 20 oktober 2019 10:19

 

Åh, detta var flera år sedan jag åt! Typiskt mellanmål på fritids, eller hur? Serveras antingen med kanel och socker eller med sylt - eller varför inte allt gott på en gång? ;) Receptet är för 8 brödskivor (16 trianglar), vilket är lagom för fyra hungriga personer.


Börja med att göra en lite lösare pannkakssmet:

Vispa samman 1 dl vetemjöl, 3 dl mjölk samt 2 ägg. Tillsätt även 2 krm salt och 2 tsk strösocker


Välj själv om du kör 8 hela brödskivor eller skär på diagonalen till trianglar, som jag gjorde. Jag använde ljus formfranska.


Doppa brödskivorna i pannkakssmeten och stek sedan i rikligt med smör på medelhög värme. 


Serveras med kanel och strösocker och/eller valfri sylt. På bilden ser du min urgoda jordgubbs- och rabarbersylt med vanilj


Av Regina - 20 oktober 2019 10:15

 

Rotselleri - en av mina favoritrotfrukter! Crème fraiche ger en lite friskare smak än smör och mjölk i moset.


Skala 1 kg rotfrukter, ca hälften mjölig potatis och hälften rotselleri. Skär i mindre bitar.


Koka potatis och rotselleri mjuk i saltat vatten. Häll av och låt ånga av någon minut. 


Vispa/stöt ett mos med ca 2 dl crème fraiche (ta lite i taget). Smaksätt med finrivet skal från citron, salt och nymalen svartpeppar


Passar utmärkt till fisk, mums! 

Av Regina - 20 oktober 2019 10:07

 

Bondbönor, varför har jag inte upptäckt denna lilla goding förrän nu? Bönorna skalas efter kokning. Innanför det sega skalet hittar du en underbar och smörig böna!


Beräkna 1 kg bondbönor i skida till fyra personer - det är mer "skräp" än bönor... 


Öppna bönskidorna och pilla ut bönorna. Som du ser har de ett vitt skal runt sig, det är detta som enkelt pillas bort efter kokning.


Koka upp vatten och salt. Koka bönorna 3-4 minuter. Häll av och spola kallt. "Ploppa ut" de fina, gröna bönorna i en skål.


Smält 25 g smör i en liten gryta, tillsätt 1 pressad/finriven vitlöksklyfta samt persilja (fryst går utmärkt). Krydda även med lite nymalen svartpeppar


Blanda vitlökssmöret med de varma bönorna - klart för servering! :) 

Av Regina - 16 oktober 2019 20:29

Mitten av oktober, gräslöken är ännu fin i trädgårdslandet! :) Perfekt att ta tillvara i en grön sås.

Mixa 1 litet knippe färsk gräslök tillsammans med ca 2 msk crème fraiche till en ljusgrön sås. Jag använder min mini-matberedare, ett tillbehör till min mixerstav.

Lägg över den ljusgröna såsen i en skål och tillsätt resten av din burk crème fraiche á 2 dl. Tillsätt även 2 msk majonnäs.

Smaka av med honung, salt och nymalen svartpeppar.

Låt stå kallt fram till servering. Såsen blir ännu godare om den förbereds dagen innan.

Presentation

Välkommen till min matblogg! Jag är en glad amatörkock som älskar matlagning, bakning och gott vin :)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

MyTaste

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards