Alla inlägg den 11 maj 2016

Av Regina - 11 maj 2016 22:22

 

Perfekt sätt att ta tillvara sockerkaka som börjar bli torr. Och grillen brukar ju vara varm ganska länge efter man har grillat klart huvudrätten...


Beräkna 1-2 sockerkaksskivor per person. Grilla dem några minuter per sida, beroende på hur varm grillen är. Jag rekommenderar att man använder stekspade, då stekpincetten tenderar att ta sönder kakan. 


Servera den nygrillade sockerkakan med vaniljglass och färska bär eller en ljummen bärsås gjord på frysta bär och lite florsocker. 

Av Regina - 11 maj 2016 22:18

 

Sötpotatispuré var sonen favorit som bebis. Sötpotatismos (samma sak egentligen) slank oxå ner!


Skala 800 g sötpotatis och skär i kuber. Koka i saltat vatten tills sötpotatisen är helt mjuk, tar ca 15 minuter.


Vispa sötpotatisen till ett slätt mos tillsammans med smör och en liten skvätt mjölk. Jag brukar använda elvisp när jag gör mos, då blir det härligt fluffigt! Smaka av moset med salt och malen svartpeppar.


Passar utmärkt till kött och kyckling. Jag har inte provat med fisk, får göra det och återkomma med "domen" :)

Av Regina - 11 maj 2016 22:10

 

Kylskåpstömning innan veckohandlingen kan bli väldigt delikat!


Koka pasta till 4 personer (250-300 g). Ringla olivolja över den färdigkokta pastan så den inte klibbar ihop.


Strimla och skär valfria grönsaker i bitar. Jag tog det som fanns hemma i kylen; grön sparris, gul paprika och rödlök. Eftersom det är maj månad frodas örtkryddorna i landet, så generöst med gräslök hämtades in.


Fräs grönsakerna i olivolja. När de börjar bli klara tillsätter du pastan och kryddar med salt och svartpeppar. Lägg sedan upp på ett tjusigt fat och blanda ner ev. ört (gräslök i mitt fall). Toppa med mozzarella (sönderriven med händerna) och charkuterier (salami blev det här som du ser).

Av Regina - 11 maj 2016 22:05

 

Smör, färskpotatis och örter. Smaklökarna dansar :)


Koka 800 g-1 kg färskpotatis nästan helt klar. Häll av vattnet och tillsätt en rejäl klick smör, salt och svartpeppar. Krydda med valfri ört - helst färsk. Jag har testat med både oregano och rosmarin (bilden) och det är så gott oavsett vad du väljer!


Vi har fyndat en gammal gjutjärnspanna på loppis som vi använder på grillen, men ett aluminiumtråg går oxå bra. Hetta upp stekpannan/tråget och låt potatisen rostas gyllene på grillen. Detta är perfekt att göra medan köttbiten "vilar" innan servering. 

Presentation

Välkommen till min matblogg! Jag är en glad amatörkock som älskar matlagning, bakning och gott vin :)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

MyTaste

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards