Direktlänk till inlägg 30 oktober 2012

Cheddarpaj med charkuterier och tomatsallad

Av Regina - 30 oktober 2012 19:39

    

Kvällens middag blev en riktig favorit – ostpaj med charkuterier. Den här pajen kan man göra med den osten man råkar ha hemma i kylskåpet; Västerbottenost, prästost – eller som idag, whiskeycheddar. Huvudsaken är att osten har lite karaktär och smakar mycket – så skippa Herrgårdsosten… Med olika tillbehör passar den här pajen lika bra till vardagsmiddagen som till helgmyset :)


Börja med pajdegen: 1 dl grahamsmjöl och 2 dl vetemjöl läggs i matberedaren tillsammans med 100 g smör (skuret i bitar). Kör till en smulig massa och tillsätt en skvätt vodka och kör tills det blir en ”boll”. Man kan ta vatten så klart – men jag läste någonstans att vodkan gör pajdegen extra frasig :) Så det kör vi på!


Tryck ut degen i en pajform, nagga bottnen och förgrädda pajskalet i 10 minuter i 200 grader. Tips! Jag brukar fästa pajskalets kanter med remsor av aluminiumfolie, så åker inte pajdegen ner från kanterna utan man får ett tjusigt pajskal.


Riv 150-200 g ost, eller köp färdigriven ost. Vispa upp 3 ägg och tillsätt 2,5 dl matlagnings- eller mellangrädde. Krydda med salt och peppar.


Ta ut pajformen ut ugnen. Strö osten över pajskalet och slå på äggstanningen. Grädda i mitten av ugnen i 30-40 minuter, gärna med varmluft i början.


Servera pajen med charkuterier, oliver samt en tomatsallad.


Dryckestips: Godingen Viña Maipo som finns både som rött (artikelnummer 16510) och vitt (artikelnummer 6671) rekommenderas varmt, och det finns i halvflaska, helflaska och box :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Regina - 7 januari 2020 15:08

Nu är det dags för min blogg att flytta till eget, man kan nästan säga att mitt lilla skötebarn flyttar hemifrån :)   Välkommen till min nya sida: www.ginaskitchen.se    Alla nuvarande recept kommer flyttas dit, så klart :)   Välkommen!...

Av Regina - 5 december 2019 10:53


  Snabbakat bröd med filmjölk och bikarbonat. Brödet går att variera med olika torkade frukter och frön. Bikarbonat behöver en syra att reagera med, därav valet filmjölk som degvätska. Bikarbonaten påverkar färgen på brödet (det blir gul/brunt) oc...

Av Regina - 5 november 2019 21:21

  En 90-talsklassiker tror jag? Kakan såldes i "upphållsrummet" på mitt högstadie, då under namnet "Kolaflax". Men enligt Google är cornflakeskakor eller cornflakemums betydligt vanligare namn. Hur eller hur så är det ett enkelt och snabbt godis -...

Av Regina - 5 november 2019 21:12

  Röda linser är ett riktigt bra alternativ till köttfärs. Maken tog till och med om av denna middag! ;) Den snabblagade bolognesen är vegansk, men vi toppade våra tallrikar med generöst med parmesanost. Receptet kommer från ICA.se   Finhacka ...

Av Regina - 5 november 2019 21:05


  Alltså, hur gott?! Mycket!!! Grillad majskolv som toppas med vitlöksmajjo, ost, chili och lime. Receptet kommer från "Arla".   Koka 4 färska majskolvar (ev. halverade) ca 20 minuter i saltat vatten.   Blanda 1 dl majonnäs med 2 pressade/...

Presentation

Välkommen till min matblogg! Jag är en glad amatörkock som älskar matlagning, bakning och gott vin :)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

MyTaste

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards