Alla inlägg under april 2018

Av Regina - 1 april 2018 19:41

 

Smält Toblerone, färsk frukt... Alltså, hur gott är inte detta?! Receptet är lagom för sex personer.


Grovhacka 200 g Toblerone (min favorit finns inte att köpa i Svergie, men innehåller kanderade mandlar och havssalt!). Hetta upp 1 dl vispgrädde i en liten kastrull, den ska ej koka. Ta kastrullen med den heta grädden från spisplattan och häll ner den grovhackade chokladen. Låt stå ca 30 sekunder så att chokladen börjar smälta. Rör sedan runt tills all choklad har smält.


Serveras med fördel i ett chokladfondue-set, så den varma chpkladen håller sig varm och fin. Valfria frukter till, vi tog jordgubbar och banan som du ser. Mums!!!

Av Regina - 1 april 2018 19:33

 

Mammas potatissallad - den är bäst enligt mig! Potatis, ättiksgurka, äpple och lök som får gos ihop i gräddfil och majonnäs. Oftast smaksätter jag med dill, men jag gillar även persilja eller gräslök. Dock har jag rödlök istället för mammas originalrecept som innehåller gul lök. Receptet nedan räcker till 4-6 portioner, beroende på övriga tillbehör som serveras. 


Koka knappt 1 kg fast potatis/färskpotatis. Gör gärna detta dagen innan så den är helt kall när salladen ska tillredas, det underlättar tärnandet väsentligt. Jag brukar köra tärningar som är typ 1x1 cm.


Finhacka 1 rödlök. Skala, kärna ur och tärna ett litet äpple (1x1 cm-bitar). Tärna även inlagd ättiksgurka, jag brukar nog ta ca 15-20 gurkskivor. 


Blanda potatis, rödlök, äpple och ättiksgurka i en stor skål. Rör ner 3 dl gräddfil och knappt 1 dl majonnäs. Krydda med salt, nymalen svartpeppar och fryst dill. Låt stå några timmar innan servering, gärna över natten. 


Tips! Om det behövs mer "klet" vid servering är det bara att tillsätta ytterligare gräddfil, majonnäs - eller t o m en skvätt mjölk (ja, jag har testat i brist på andra produkter och det blev hur bra som helst!). 

Presentation

Välkommen till min matblogg! Jag är en glad amatörkock som älskar matlagning, bakning och gott vin :)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

MyTaste

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards