Alla inlägg under juni 2016

Av Regina - 10 juni 2016 20:41

 

Jag brukar spara överblivna äggvitor i frysen - håller jättelänge och är perfekt att ta fram när man ska göra maränger. Just dessa färgade jag med lila "food colour", en färgpasta som är mycket mer koncentrerad än vanlig karamellfärg. Finns i köksbutiker och webbutiker och i all sköns färger :)


Separera 3 ägg, du ska endast använda äggvitorna till detta recept. Äggulorna kan du spara i kylen till något annat gott, varför inte en hemslagen bearnaisesås :) Var noga så du inte får någon äggula i vitan, då blir det svårt att få till en bra marängsmet. Du behöver även vara noga med din bunke och dina vispar, de måste vara helt rena och fettfria för att underlätta marängvispandet.


Koka upp vatten i en kastrull, du ska nämligen göra första marängsteget över vattenbad. Häll dina 3 äggvitor i en skål/bunke som tål att stå i vattenbad. Tillsätt 1,75 dl strösocker och börja vispa. Stick ner en stektermometer i marängsmeten, när smeten når 60-65 grader ska du ta bunken från värmen. Vispa hela tiden och se till så att sockret inte fastnar på bunkens sidor. Puh, jag vet det är jobbigt att vispa för hand!


När smeten har nått 60-65 grader tar du ur den från vattenbadet och fortsätter vispa smeten tills den är helt kall. det tar 10-15 minuter, så jag föreslår att du växlar över till elvisp eller köksmaskin nu. Vispa, vispa, vispa och sedan är smeten klar!


Sätt ugnen på 80 grader (varmluft), eller 100 grader för gammeldags ugn.


Lägg ut bakplåtspapper på två plåtar. Spritsa ut maränger, jag fick 40 st på denna sats (beror så klart på hur stora maränger du gör). Vill du oxå ha randiga maränger? Pensla insidan av spritsen med lite färgpasta, jag drog fyra streck som var ca 10 cm långa. De första marängerna kommer att vara vita , så om du vill kan du trycka ut lite av smeten från spritsen tills du ser att färgen kommer. Lägg tillbaks den utspritsade smeten längst upp i spritsen igen. Eller så låter du de första marängerna vara vita, your choise :)


Grädda marängerna i ugnen, du kan köra båda plåtarna samtidigt om du har varmluftfunktion. Mina 40 maränger behövde gräddas i 60 minuter, där jag bytte plats på plåtarna efter halva tiden. Mindre maränger går fortare och större maränger tar längre tid, så klart! Öppna sedan ugnsluckan och låt marängerna torka i eftervärmen.


Förvara marängerna i rumstemperatur i en lufttät burk, gärna av glas eller metall.

 

Av Regina - 10 juni 2016 20:31

Denna glutenfria paj bjöd jag kollegorna på. Perfekt när du vill baka glutenfritt med inte "orkar" eller har glömt köpa glutenfria produkter. Havregryn är en basvara som finns i många skafferier. Tyvärr glömde jag ta bild  på pajen :(


Sätt ugnen på 1175 grader. Se till så att ugnsgallret är i nedre delen av ugnen (men inte allra längst ner).


Mixa 4 dl havregryn i matberedaren till ett grovt mjöl, ser ut ungefär som grahamsmjöl. Lägg "havremjölet" i en bunke och tillsätt ytterligare 2 dl havregryn (omixade alltså), 1 tsk bakpulver, 1 tsk vaniljsocker och 1 dl strösocker eller råströsocker. Blanda runt.


Skär 150 g kylskåpskallt smör i kuber och fördela dem i havreblandningen. Finfördela smöret med fingrarna. Nu är smuldegen klar! Ställ bunken åt sidan medan du tar dig an frukten.


Ansa 300 g rabarber och skär i skivor. Lägg dem i botten av en pajform, ca 24 cm i diameter. Häll över 1-1,5 dl hallon (färska eller frysta). Pudra över 2 msk potatismjöl samt 2-3 msk strösocker. Blanda runt fruktfyllningen i formen.


Fördela smuldegen över frukten och grädda sedan i mitten av ugnen ca 25 minuter, tills frukten börjar bubbla och smuldegen har fått fin färg. Låt svalna lite innan du serverar pajen med ex. vaniljsås eller vaniljglass.

 

Presentation

Välkommen till min matblogg! Jag är en glad amatörkock som älskar matlagning, bakning och gott vin :)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

MyTaste

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards