Alla inlägg under april 2015

Av Regina - 5 april 2015 17:06

Jag har testat flera olika recept för semlebullar och dessa var väldigt goda, men jakten på den perfekta semlebullen fortsätter nästa år. Detta recept får hänga med tills jag hittar något ännu bättre, och skaparen av detta recept är Leila Lindholm. 


Stöt 1 msk kardemummakärnor i en mortel. Värm 3 dl standardmjölk tillsammans med de stötta kardemummakärnorna till 37 grader. 


Smula ner 1 paket jäst i en bunke och slå lite av den ljumna mjölken över jästen, rör så att jästen löser sig. Slå på resterande mjölk och blanda sedan ner 1,5 dl strösocker, 150 g mjukt smör, 0,5 tsk salt och 1 ägg. Blanda till sist ner 11-12 dl vetemjöl, och arbeta degen i maskin ca 5 minuter tills du får en blank och smidig deg. Låt jästen jäsa övertäckt 45-60 minuter. 


Ta upp den färdigjästa degen på mjölat bakbord och knåda den. Dela i 18-24 bullar, beroende på hur stora semlor du vill ha. Rulla bullarna helt släta och lägg på bakpappersklädda plåtar. Låt bullarna jäsa under bakduk i ytterligare 45 minuter.


Sätt ugnen på 200 grader. Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda sedan i mitten av ugnen i 6-7 minuter. Låt bullarna svalna innan du fyller dem med godsaker!


Testa gärna min favorit - hallonsemlor: Smaksätt din mandelmassefyllning med mosade hallon (tinade frysta hallon går utmärkt). Du får då en härligt mörkrosa hallonfyllning :) Du kan även göra grädden härligt Barbie-rosa med lite saft från hallonen eller röd karamellfärg.



Presentation

Välkommen till min matblogg! Jag är en glad amatörkock som älskar matlagning, bakning och gott vin :)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

MyTaste

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards