Direktlänk till inlägg 14 oktober 2012

Banoffee Pie

Av Regina - 14 oktober 2012 10:05

 

Banan + Toffee = Banoffee Pie :)


Börja med att koka en oöppnad konservburk sötad kondenserad mjölk i en kastrull med vatten. Se till så att burken är täckt av vatten hela tiden. Detta tar hela tre timmar – men då hinner du ju pyssla med annat under tiden. Resultatet blir en gudomlig kolakräm – något som italienarna kallar ”dulce de leche”, vilket även är kanongott till andra desserter eller till en god vaniljglass.


Ta upp konservburken och låt den svalna. Detta kan du även förbereda dagen innan, förvara den kokta burken i kylen över natten. Låt sedan burken stå framme i rumstemperatur så att den blir smidig att breda ut senare.


Mixa 18 digestivekex i matberedaren och tillsätt 75 gram smält smör. Kör till en grynig massa (våt sand, brukar jag säga). Tryck ut smulorna i en pajform, gärna med löstagbar kant. Låt gärna stå kallt 15-30 minuter, så att smöret stelnar.


Fördela kolakrämen (den kokta kondenserade mjölken) över smulbottnen. Skiva 2-3 bananer över. Vispa 2,5 dl vispgrädde och fördela även denna över pajen. Toppa med lite grovt riven choklad. Använd potatisskalaren så får du fina flagor!


Klart för servering!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Regina - 7 januari 2020 15:08

Nu är det dags för min blogg att flytta till eget, man kan nästan säga att mitt lilla skötebarn flyttar hemifrån :)   Välkommen till min nya sida: www.ginaskitchen.se    Alla nuvarande recept kommer flyttas dit, så klart :)   Välkommen!...

Av Regina - 5 december 2019 10:53


  Snabbakat bröd med filmjölk och bikarbonat. Brödet går att variera med olika torkade frukter och frön. Bikarbonat behöver en syra att reagera med, därav valet filmjölk som degvätska. Bikarbonaten påverkar färgen på brödet (det blir gul/brunt) oc...

Av Regina - 5 november 2019 21:21

  En 90-talsklassiker tror jag? Kakan såldes i "upphållsrummet" på mitt högstadie, då under namnet "Kolaflax". Men enligt Google är cornflakeskakor eller cornflakemums betydligt vanligare namn. Hur eller hur så är det ett enkelt och snabbt godis -...

Av Regina - 5 november 2019 21:12

  Röda linser är ett riktigt bra alternativ till köttfärs. Maken tog till och med om av denna middag! ;) Den snabblagade bolognesen är vegansk, men vi toppade våra tallrikar med generöst med parmesanost. Receptet kommer från ICA.se   Finhacka ...

Av Regina - 5 november 2019 21:05


  Alltså, hur gott?! Mycket!!! Grillad majskolv som toppas med vitlöksmajjo, ost, chili och lime. Receptet kommer från "Arla".   Koka 4 färska majskolvar (ev. halverade) ca 20 minuter i saltat vatten.   Blanda 1 dl majonnäs med 2 pressade/...

Presentation

Välkommen till min matblogg! Jag är en glad amatörkock som älskar matlagning, bakning och gott vin :)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

MyTaste

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards