Alla inlägg den 6 mars 2019

Av Regina - 6 mars 2019 20:32

Nya favoritkokboken "Kålboken" av Mette Løvbom, ett hett tips!  

Blomkål med en dragondoftande pesto. Fräscht och gott! Färsk dragon var slut i butiken, så jag fick ta färsk bladpersilja och lite torkad dragon istället. Funkade det oxå!

Börja med att rosta 4 vitlöksklyftor med skalet kvar i lite olivolja på medelvärme i stekpanna. Eller i 10 minuter i 200 grader varm ugn, om du råkar ha ugnen igång... Låt svalna innan du skalar vitlöken.

Rosta 0,5 dl pumpafrön i het, torr stekpanna. Lite flingsalt får göra fröna sällskap. Passa noga, fröna bränns lätt. Det går bra att rosta fröna dagen innan, de förvaras i tätslutande burk i rumstemperatur.

Mixa 1 dl färsk dragon, den rostade vitlöken, 0,5 dl olivolja och 2-3 msk vitvinsvinäger. Smaka av med salt och nymalen svartpeppar. Peston går utmärkt att förbereda dagen innan!


 

Ansa, skär och skölj blomkålsbuketter. Beräkna 1 blomkålshuvud till fyra portioner. Grilla dem i het grillpanna, lägg över i en skål med lock för att hålla värmen. Du behöver inte ha någon olja på blomkålen. Krydda med salt och nymalen svartpeppar.

Lägg upp blomkål på ett serveringsfat. Som du kanske ser tog jag även lite färskpotatis, kokt och halverad. Man tager vad man haver, liksom ;)

Toppa med dragonpeston, pumpafrön, strimlad salladslök och hyvlad parmesanost. Sååå fräscht och gott!

Av Regina - 6 mars 2019 20:18

Jag har köpt en ny kokbok - and I love it!   "Kålboken" av Mette Løvbom.

Finns så mycket gott att testa, bl a denna pesto! Dock tyckte jag smaken blev lite för skarp med rå purjolök så jag kommer mildra löksmaken med ett hett bad/dusch nästa gång jag gör denna pesto. Allergi mot jordnötter gör att jag istället tar solrosfrön och cashewnötter.

Skölj och strimla det gröna från 1 purjolök. Lägg detta i en sil, häll kokande vatten över löken för att mildra löksmaken. Vill du ha ännu mildare löksmak så låt purjolöken bada i det heta vattnet en minut eller så. Låt rinna av.

Mixa purjolöken med 0,5 dl olivolja, 0,5 dl solrosfrön eller saltade jordnötter, saften från 0,5 citron, en liten klick honung samt 0,5 dl finriven parmesanost. Smaka av med salt och nymalen svartpeppar. Ev. kan du behöva ytterligare lite olivolja om peston känns för tjock. Peston går bra att förbereda dagen innan och förvara i kyl över natten.

 
Halvera eller klyfta 1-2 huvuden spetskål, beroende på storlek. Pensla med lite olivolja och krydda med salt och nymalen svartpeppar. Grilla ca 3 minuter per sida i het grillpanna.

Lägg upp spetskålen på serveringsfat, toppa med peston och salta jordnötter eller dito cashewnötter.


Presentation

Välkommen till min matblogg! Jag är en glad amatörkock som älskar matlagning, bakning och gott vin :)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

MyTaste

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards