Alla inlägg den 4 december 2017

Av Regina - 4 december 2017 11:58

 

Jag blev verkligen överraskad över hur smakfull kombinationen fetaost, ärtor och dill blev! Och detta i kombination med böngroddar och sprödbakad torsk ;) Receptet kommer från ICA:s kundtidning "Buffé" nummer 11/2017. En wrap räcker per person, de var väldigt mättande!


Börja med att tina ca 200 g frysta ärtor. Smula ner 150 g fetaost i en skål och tillsätt de tinade ärtorna. Mosa samman så gott det går. Tillsätt drygt 0,5 dl matyoghurt (jag kan säga att det funkar lika bra med créme fraiche om du inte råkar ha yoghurt hemma). Krydda röran med fryst dill, lite salt samt nymalen svartpeppar. Jag lade även till lite pressad citron för extra fräschör. Låt röran stå kallt fram till servering. Röran går utmärkt att förbereda dagen innan.


Stek 4 frysta portionsbitar sprödbakad torsk i en rejäl klick smör. Öppna en konservburk med  böngroddar (vi hittade inte färska böngroddar i vår butik) och skär fyra tjusiga klyftor citron. Värm 4 tortillabröd (medium-stolek).


Servera den varma, sprödbakade torsken med ärt- och fetaoströran, böngroddar samt en citronklyfta. 


Av Regina - 4 december 2017 11:48

 

Gott och en lite "roligare" variant av köttfärslimpa!


Börja med strimla 1 paprika i valfri färg och 1 gul lök. Fräs detta mjukt i en klick smör i stekpannan.


Platta ut 500 g köttfärsaluminiumfolie till ca 1 cm tjockt. Folien hjälper dig när du ska rulla ihop köttfärsrullen. Krydda köttfärsen med salt, nymalen svartpeppar, vitlökspulver och torkad oregano.


Fördela valfri ost över köttfärsen (ca 100 g). Jag tog tillvara på det som var kvar på frukostosten, smidigt att skära i stavar och lägga ut. Men det funkar så klart med riven ost eller varför inte mozzarella i skivor. Fördela paprika och lök över osten. 

 

Rulla ihop till en rulle, tänk "rulltårta". Linda sedan 1 paket bacon runt om och lägg över rullen i en ugnsfast form. 

 

Tillaga i nedre delen av ugnen i 175 graders temperatur i 40-50minuter.


Servera sedan med valfria tillbehör, jag valde klassiskt potatismos och krispig broccoli :)


Presentation

Välkommen till min matblogg! Jag är en glad amatörkock som älskar matlagning, bakning och gott vin :)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

MyTaste

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards