Direktlänk till inlägg 29 oktober 2017

Hamburgerbröd utan dess like

Av Regina - 29 oktober 2017 20:24

 

Ja, precis så heter receptet på den sida jag hittade det. Så luftiga, så fina, så goda! Helt underbara! De påminner om lätta Brioche-bröd som finns i affärerna nuförtiden. Receptet kanske låter omständigt, men det är verkligen inga bekymmer att följa det. Jag hade bara vanligt vetemjöl hemma, och de blev ändå väldigt bra. Nästa gång testar jag med vetemjöl special så får jag se hir stor skillnaden blir. En bra köksvåg är ett måste till detta recept.


Börja med att tärna 50 g smör. Låt det ligga framme så att det blir rumstempererat. 


Blanda 60 g vetemjöl special och 300 g mjölk (jag tog med 3 % fetthalt) i en kastrull. Hetta upp på medelhög värme tills det tjocknar och liknar tapetklister. Vispa hela tiden då det lätt kan brännas i botten. Ta kastrullen åt sidan och häll ner ytterligare 200 g mjölk. Låt svalna tills mjölkblandningen når 37 grader.


Smula ner 20 g jäst (blå förpackning) i en degbunke. Tillsätt den 37-gradiga mjölkblandningen och rör tills jästen har löst sig. Tillsätt då 10 g salt, 40 g strösocker samt 500 g vetemjöl special. Blanda ihop ingredienserna i assistenten. OBS! bara blanda ihop, inte knåda. Låt sedan degen vila fem minuter.


När det har gått fem minuter tillsätter du det rumsvarma smöret och kör igång assistenten igen. Låt degen knådas i ca 15 minuter. 


Skrapa ut degen på mjölat bakbord. Dela den försiktigt i 15-16 bitar. Runddriv bitarna till hamburgerbröd som är 6-7 cm i diameter. Lägg bröden på bakpappersklädda plåtar och låt jäsa ca 45 minuter under bakduk.


Sätt ugnen på 175 grader. Grädda de färdigjästa bröden i omgångar. Plåten ska vara i nedre delen av ugnen och det tar ca 12 minuter att grädda bröden (1j varmluft). Låt bröden svalna på galler under bakduk.


Tips! Jag styckfrös mina bröd innan jag packade dem i plastpåsar, för att vara så försiktig med dem som möjligt.  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Regina - 7 januari 2020 15:08

Nu är det dags för min blogg att flytta till eget, man kan nästan säga att mitt lilla skötebarn flyttar hemifrån :)   Välkommen till min nya sida: www.ginaskitchen.se    Alla nuvarande recept kommer flyttas dit, så klart :)   Välkommen!...

Av Regina - 5 december 2019 10:53


  Snabbakat bröd med filmjölk och bikarbonat. Brödet går att variera med olika torkade frukter och frön. Bikarbonat behöver en syra att reagera med, därav valet filmjölk som degvätska. Bikarbonaten påverkar färgen på brödet (det blir gul/brunt) oc...

Av Regina - 5 november 2019 21:21

  En 90-talsklassiker tror jag? Kakan såldes i "upphållsrummet" på mitt högstadie, då under namnet "Kolaflax". Men enligt Google är cornflakeskakor eller cornflakemums betydligt vanligare namn. Hur eller hur så är det ett enkelt och snabbt godis -...

Av Regina - 5 november 2019 21:12

  Röda linser är ett riktigt bra alternativ till köttfärs. Maken tog till och med om av denna middag! ;) Den snabblagade bolognesen är vegansk, men vi toppade våra tallrikar med generöst med parmesanost. Receptet kommer från ICA.se   Finhacka ...

Av Regina - 5 november 2019 21:05


  Alltså, hur gott?! Mycket!!! Grillad majskolv som toppas med vitlöksmajjo, ost, chili och lime. Receptet kommer från "Arla".   Koka 4 färska majskolvar (ev. halverade) ca 20 minuter i saltat vatten.   Blanda 1 dl majonnäs med 2 pressade/...

Presentation

Välkommen till min matblogg! Jag är en glad amatörkock som älskar matlagning, bakning och gott vin :)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

MyTaste

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards