Direktlänk till inlägg 11 februari 2018

Rabarberpaj med vaniljkräm

Av Regina - 11 februari 2018 20:20

 

Paj och vaniljkräm i ett, perfekt när man ex. ska bjuda på kaka på jobbet! Eftersom man gör en kompott på rabarbern så funkar detta perfekt när man har rabarber i frysen. Receptet hittade jag på bloggen "Tessan bakar". Jag hade bara kokmarsan hemma, i hennes originalrecept är det snabbmarsanpulver - se parenteser i mitt recept nedan. 


Börja med mördegen: 5 dl vetemjöl, 1 dl florsocker, 200 g kallt smör i små tärningar, 1 ägg samt 1 msk kallt vatten körs snabbt ihop till en mördeg i matberedaren. Forma degen till en rundel, plasta och låt ligga i kylen ca 30 minuter. Har du inte tid med detta så kan du ta drygt 2/3 och trycka ut i en stor pajform direkt. Nagga bottnen och fäst kanterna med aluminiumfolie, så åker inte kanterna ner under förgräddningen. Resterande knappa 1/3 deg plastar du och lägger i kylskåpet. Ställ även in pajformen i kylskåpet en liten stund.


Koka rabarberkompott: 500-600 g rabarber, skuren i bitar (fryst, tinad och avrunnen går utmärkt), 1,5 dl strösocker samt 25 g smör får småkoka till en kompott vilket tar ca 10 minuter. Ta kastrullen från värmen och rör ner 1,5 msk kokmarsanpulver (4 msk snabbmarsanpulver). Vispa ordentligt så inte klumpar bildas. Ställ kastrullen åt sidan.


Sätt ugnen på 200 grader. När ugnen är varm förgräddar du pajskalet i mitten av ugnen i ca 10 minuter. 


Fortsätt med vaniljkrämen: Hetta upp 2 dl mjölk, 1 msk strösocker samt 1,5 msk kokmarsanpulver. Vispa konstant. När krämen börjar tjockna tar du den från värmen. Jag piffade till min vaniljkräm med 1 tsk vaniljsocker, för extra vaniljsmak. Om du använder snabbmarsanpulver så tar du 2 dl kall mjölk plus 4 msk snabbmarsanpulver, gärna även lite extra vaniljsocker även här!


Fördela rabarberkompotten i det förgräddade pajskalet. Bred ut vaniljkrämen över rabarberkompotten. 


Avsluta med att kavla ut resterande mördeg (den 1/3 som du sparade i kylen) och dekorera pajen med remsor eller figurer (fram med pepparkaksformarna!). Pensla pajdegen med uppvispat ägg.


Grädda pajen i mitten av ugnen i ca 20 minuter. Låt svalna innan servering. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Regina - 7 januari 2020 15:08

Nu är det dags för min blogg att flytta till eget, man kan nästan säga att mitt lilla skötebarn flyttar hemifrån :)   Välkommen till min nya sida: www.ginaskitchen.se    Alla nuvarande recept kommer flyttas dit, så klart :)   Välkommen!...

Av Regina - 5 december 2019 10:53


  Snabbakat bröd med filmjölk och bikarbonat. Brödet går att variera med olika torkade frukter och frön. Bikarbonat behöver en syra att reagera med, därav valet filmjölk som degvätska. Bikarbonaten påverkar färgen på brödet (det blir gul/brunt) oc...

Av Regina - 5 november 2019 21:21

  En 90-talsklassiker tror jag? Kakan såldes i "upphållsrummet" på mitt högstadie, då under namnet "Kolaflax". Men enligt Google är cornflakeskakor eller cornflakemums betydligt vanligare namn. Hur eller hur så är det ett enkelt och snabbt godis -...

Av Regina - 5 november 2019 21:12

  Röda linser är ett riktigt bra alternativ till köttfärs. Maken tog till och med om av denna middag! ;) Den snabblagade bolognesen är vegansk, men vi toppade våra tallrikar med generöst med parmesanost. Receptet kommer från ICA.se   Finhacka ...

Av Regina - 5 november 2019 21:05


  Alltså, hur gott?! Mycket!!! Grillad majskolv som toppas med vitlöksmajjo, ost, chili och lime. Receptet kommer från "Arla".   Koka 4 färska majskolvar (ev. halverade) ca 20 minuter i saltat vatten.   Blanda 1 dl majonnäs med 2 pressade/...

Presentation

Välkommen till min matblogg! Jag är en glad amatörkock som älskar matlagning, bakning och gott vin :)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

MyTaste

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards