Direktlänk till inlägg 29 december 2016

Mjuk pepparkaka med lingonsylt

Av Regina - 29 december 2016 18:31

 

Saftig och smakrik kaka, en klassiker när julen nalkas. Receptet kommer från "Köket" koket.se med mina favoriter "Husmorsorna" som skapare. Jag väljer dock att smälta mitt smör för att få fram mer smak hos pepparkakskryddorna. 


Smöra och bröa en avlång brödform. Sätt ugnen på 175 grader, se till så att gallret är i nedre delen av ugnen.


Smält 100 g smör, rör ner 2 msk pepparkakskryddor i det smälta smöret (det finns fädigblandad kryddpåse i affären). Ställ smöret åt sidan medan resten av smeten rörs ihop.


Vispa 3 ägg och 2,5 dl strösocker poröst. Tillsätt 3,5 dl vetemjöl, 2 tsk bakpulver, 1 dl gräddfil och 0,5 dl lingonsylt. Rör snabbt ihop och tillsätt sedan det smälta smöret. Blanda samman smeten och häll sedan ut den i den förberedda formen. 


Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 40-50 minuter, känn med en sticka så att kakan är helt genombakad (stickan ska då vara torr). 


Strö lite strösocker på en tallrik och stjälp upp den varma kakan. Låt svalna innan du skär den i fina skivor. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Regina - 7 januari 2020 15:08

Nu är det dags för min blogg att flytta till eget, man kan nästan säga att mitt lilla skötebarn flyttar hemifrån :)   Välkommen till min nya sida: www.ginaskitchen.se    Alla nuvarande recept kommer flyttas dit, så klart :)   Välkommen!...

Av Regina - 5 december 2019 10:53


  Snabbakat bröd med filmjölk och bikarbonat. Brödet går att variera med olika torkade frukter och frön. Bikarbonat behöver en syra att reagera med, därav valet filmjölk som degvätska. Bikarbonaten påverkar färgen på brödet (det blir gul/brunt) oc...

Av Regina - 5 november 2019 21:21

  En 90-talsklassiker tror jag? Kakan såldes i "upphållsrummet" på mitt högstadie, då under namnet "Kolaflax". Men enligt Google är cornflakeskakor eller cornflakemums betydligt vanligare namn. Hur eller hur så är det ett enkelt och snabbt godis -...

Av Regina - 5 november 2019 21:12

  Röda linser är ett riktigt bra alternativ till köttfärs. Maken tog till och med om av denna middag! ;) Den snabblagade bolognesen är vegansk, men vi toppade våra tallrikar med generöst med parmesanost. Receptet kommer från ICA.se   Finhacka ...

Av Regina - 5 november 2019 21:05


  Alltså, hur gott?! Mycket!!! Grillad majskolv som toppas med vitlöksmajjo, ost, chili och lime. Receptet kommer från "Arla".   Koka 4 färska majskolvar (ev. halverade) ca 20 minuter i saltat vatten.   Blanda 1 dl majonnäs med 2 pressade/...

Presentation

Välkommen till min matblogg! Jag är en glad amatörkock som älskar matlagning, bakning och gott vin :)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

MyTaste

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards