Direktlänk till inlägg 14 december 2015

Citronrutor

Av Regina - 14 december 2015 20:54

 

Så syrliga och goda små kakor! Känns lite lyxiga, men är lättbakade. Receptet kommer från Mitt kök/Expressen, men i deras recept är det dubbelt så mycket citron.


Sätt ugnen på 200 grader. 


Börja med mördegsbotten: Blanda 2,5 dl vetemjöl, 1,5 msk strösocker och 2 krm salt i en bunke. Tillsätt 125 g kylskåpskallt smör och nyp ihop degen. 


Klä en kvadratisk form (ca 20 cm kant) med bakplåtspapper. Tryck ut mördegen i botten av formen, nagga degen med en gaffel. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 minuter. 


Fortsätt med citronfyllningen: Vispa samman 3 ägg och 2 dl strösocker. Rör ner 0,5 dl vetemjöl och 2 tsk vaniljsocker. Tillsätt till sist finrivet skal från 1 citron samt saften från densamma. 


Ta ut den färdiggrädda mördegsbottnen och häll citronfyllningen över. Grädda ytterligare ca 12 minuter i mitten av ugnen. Fyllningen ska ha stannat men fortfarande vara lite kladdig.


Låt kakan svalna helt innan du skär den i 16-20 bitar. Pudra gärna florsocker över kakorna vid servering. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Regina - 7 januari 2020 15:08

Nu är det dags för min blogg att flytta till eget, man kan nästan säga att mitt lilla skötebarn flyttar hemifrån :)   Välkommen till min nya sida: www.ginaskitchen.se    Alla nuvarande recept kommer flyttas dit, så klart :)   Välkommen!...

Av Regina - 5 december 2019 10:53


  Snabbakat bröd med filmjölk och bikarbonat. Brödet går att variera med olika torkade frukter och frön. Bikarbonat behöver en syra att reagera med, därav valet filmjölk som degvätska. Bikarbonaten påverkar färgen på brödet (det blir gul/brunt) oc...

Av Regina - 5 november 2019 21:21

  En 90-talsklassiker tror jag? Kakan såldes i "upphållsrummet" på mitt högstadie, då under namnet "Kolaflax". Men enligt Google är cornflakeskakor eller cornflakemums betydligt vanligare namn. Hur eller hur så är det ett enkelt och snabbt godis -...

Av Regina - 5 november 2019 21:12

  Röda linser är ett riktigt bra alternativ till köttfärs. Maken tog till och med om av denna middag! ;) Den snabblagade bolognesen är vegansk, men vi toppade våra tallrikar med generöst med parmesanost. Receptet kommer från ICA.se   Finhacka ...

Av Regina - 5 november 2019 21:05


  Alltså, hur gott?! Mycket!!! Grillad majskolv som toppas med vitlöksmajjo, ost, chili och lime. Receptet kommer från "Arla".   Koka 4 färska majskolvar (ev. halverade) ca 20 minuter i saltat vatten.   Blanda 1 dl majonnäs med 2 pressade/...

Presentation

Välkommen till min matblogg! Jag är en glad amatörkock som älskar matlagning, bakning och gott vin :)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

MyTaste

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards