Direktlänk till inlägg 5 juli 2019

Chokladig sockerkaka med banan

Av Regina - 5 juli 2019 13:19

 

En chokladig sockerkaka, lite undergräddad så att den blev härligt kladdig! Det är bananer i kakan, alltså är den supernyttig... Haha! Receptet hittade jag på Tasteline.com, men jag lägger till lite salt för att förhöja chokladsmaken ytterligare. 


Sätt ugnen på 175 grader, ugnsgallret ska vara i nedre delen av ugnen. 


Smöra och bröa en sockerkaksform á 1,5 liter. 


Blanda 1 dl kakao, 1 dl strösocker och 2,5 dl mjölk en gryta. Värm upp tills sockret och kakaon har blandats med mjölken. Ställ åt sidan så länge.


Vispa 100 g smör och 1 dl strösocker krämigt. Rör ner 2 ägg, ta ett ägg i taget. Tillsätt sedan 3,5 dl vetemjöl, 1,5 tsk bakpulver, 1,5 msk vaniljsocker samt 0,5 tsk salt. Rör även ner "chokladmjölken" du gjorde innan. 


Mosa 2 mogna bananer och rör ner i smeten. 


Häll upp smeten i sockerkaksformen och grädda sedan i 30-40 minuter, beroende på hur kladdig du vill ha kakan. Jag använde varmluftfunktionen och gräddade min kaka i drygt 30 minuter. 

 
 
ParabOle

ParabOle

4 augusti 2019 20:48

Den ser jo SÅ god ut!

Jeg <3 kaker (:

http://www.parabole.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Regina - 7 januari 2020 15:08

Nu är det dags för min blogg att flytta till eget, man kan nästan säga att mitt lilla skötebarn flyttar hemifrån :)   Välkommen till min nya sida: www.ginaskitchen.se    Alla nuvarande recept kommer flyttas dit, så klart :)   Välkommen!...

Av Regina - 5 december 2019 10:53


  Snabbakat bröd med filmjölk och bikarbonat. Brödet går att variera med olika torkade frukter och frön. Bikarbonat behöver en syra att reagera med, därav valet filmjölk som degvätska. Bikarbonaten påverkar färgen på brödet (det blir gul/brunt) oc...

Av Regina - 5 november 2019 21:21

  En 90-talsklassiker tror jag? Kakan såldes i "upphållsrummet" på mitt högstadie, då under namnet "Kolaflax". Men enligt Google är cornflakeskakor eller cornflakemums betydligt vanligare namn. Hur eller hur så är det ett enkelt och snabbt godis -...

Av Regina - 5 november 2019 21:12

  Röda linser är ett riktigt bra alternativ till köttfärs. Maken tog till och med om av denna middag! ;) Den snabblagade bolognesen är vegansk, men vi toppade våra tallrikar med generöst med parmesanost. Receptet kommer från ICA.se   Finhacka ...

Av Regina - 5 november 2019 21:05


  Alltså, hur gott?! Mycket!!! Grillad majskolv som toppas med vitlöksmajjo, ost, chili och lime. Receptet kommer från "Arla".   Koka 4 färska majskolvar (ev. halverade) ca 20 minuter i saltat vatten.   Blanda 1 dl majonnäs med 2 pressade/...

Presentation

Välkommen till min matblogg! Jag är en glad amatörkock som älskar matlagning, bakning och gott vin :)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

MyTaste

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards