Alla inlägg den 5 juli 2019

Av Regina - 5 juli 2019 13:19

 

En chokladig sockerkaka, lite undergräddad så att den blev härligt kladdig! Det är bananer i kakan, alltså är den supernyttig... Haha! Receptet hittade jag på Tasteline.com, men jag lägger till lite salt för att förhöja chokladsmaken ytterligare. 


Sätt ugnen på 175 grader, ugnsgallret ska vara i nedre delen av ugnen. 


Smöra och bröa en sockerkaksform á 1,5 liter. 


Blanda 1 dl kakao, 1 dl strösocker och 2,5 dl mjölk en gryta. Värm upp tills sockret och kakaon har blandats med mjölken. Ställ åt sidan så länge.


Vispa 100 g smör och 1 dl strösocker krämigt. Rör ner 2 ägg, ta ett ägg i taget. Tillsätt sedan 3,5 dl vetemjöl, 1,5 tsk bakpulver, 1,5 msk vaniljsocker samt 0,5 tsk salt. Rör även ner "chokladmjölken" du gjorde innan. 


Mosa 2 mogna bananer och rör ner i smeten. 


Häll upp smeten i sockerkaksformen och grädda sedan i 30-40 minuter, beroende på hur kladdig du vill ha kakan. Jag använde varmluftfunktionen och gräddade min kaka i drygt 30 minuter. 

Av Regina - 5 juli 2019 13:03

 

Detta recept hittade jag på "Allt om mat". Supergott och fräscht! Ärtsåsen var en ny trevlig bekantskap. Jag kan tänka mig att en citronaioli också är gott till denna kalla fiskrätt.


Laxen förbereds dagen innan:

Ta bort skinnet från en fin laxbit á 700 g. Skär laxen i 1,5 cm tjocka skivor och lägg i en stor ugnsform. 


Koka upp lagen som laxen ska tillagas i; lagen består av 1 liter vatten, 1 msk salt, 1-1,5 röd chili (skivad, ev. urkärnad beroende på hur mycket hetta du vill ha) samt 3 stjälkar citrongräs (banka på dem och strimla dem därefter). Låt lagen koka ca 10 minuter, så att smakerna verkligen frigörs i lagen. 


Sätt ugnen på 200 grader, ugnsgallret ska vara i mitten av ugnen. 


Häll den kokheta lagen över laxen och sätt sedan in laxen i ugnen. Där ska den vara 5 minuter, inte längre. Ta ut laxen och låt svalna innan du plastar formen och sätter in den i kylskåpet över natten. Självklart ska laxen då ligga i lagen, den ska ju bli "inkokt". 


  


Dagen efter rör du ihop den kalla såsen

Tina 150 g gröna ärtor. Mixa de tinade ärtorna till en puré tillsammans med 1 dl persilja, 1 dl körvel (eller 1 tsk torkad om du inte hittar färsk körvel i butiken) samt 2 msk crème fraiche. Blanda ner den gröna purén i knappt 2 dl crème fraiche (ja, du norpade ju 2 msk innan). Smaksätt såsen med pressad citronsaft, wasabi på tub, salt och nymalen svartpeppar


Då återstår bara att koka potatis till fyra personer samt blanda en fräsch och krispig sallad. Vi tog det som fanns i kylen vilket blev bl a sockerärtor, rädisor och tomater med en citronvinegrette.

Presentation

Välkommen till min matblogg! Jag är en glad amatörkock som älskar matlagning, bakning och gott vin :)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

MyTaste

Matbloggstoppen

Skapa flashcards