Direktlänk till inlägg 30 juni 2019

Kalljäst bröd med durumvete och pumpafrön

Av Regina - 30 juni 2019 16:33

 

Jag älskar kalljästa bröd! Smidigt att sätta degen på kvällen och få nybakat bröd lagom till frukost. Detta recept kommer från tidningen Matmagasinet sommarspecial 2019. Det bakas i jäskorgar, men jag skulle tro att det även funkar att baka ut direkt på en plåt. Men korgarna hjälper så klart till att hålla formen på degen... Jäskorgar hittar du på ex. marknader, köksbutiker eller välsorterade matbutiker (typ Citrgross och ICA Maxi). Brödet passar lika bra till buffén som till frukostmackan. 


Dag 1: Smula ner 15 g jäst i en degbunke till assistenten. Häll över 5 dl kallt vatten och rör tills jästen har löst upp sig. Tillsätt dån 1 msk salt, 2 msk honung, 2 dl pumpakärnor och 4 dl durumvetemjöl. Tillsätt även 8 dl vetemjöl


Knåda degen i maskinen ca 10 minuter. 


Ta fram två jäskorgar och pudra dem med vetemjöl på insidan. Ta upp degen på mjölat bakbord opch forma till två bröd som läggs i jäskorgarna. Som du ser har jag en rund och en avlång jäskorg. 

  

Strö lite vetemjöl på ytan och täck med plastfolie. Min folie ville inte fästa på jäskorgarna, så jag lade även en bakduk över som "tyngd". Ställ in bröden i kylskåpet över natten.


Dag 2: Sätt ugnen på 250 grader, ställ in en plåt så att den blir varm. 


Ta fram ytterligare en plåt, helst med djupa kanter. Häll 3 dl kallt vatten i plåten.


Stjälp försiktigt upp bröden på bakplåtspapper. Är ugnen varm nu? Ta ut den heta plåten och dra försiktigt över bröden till den heta plåten. Sätt in de båda plåtarna i ugnen. Plåten med brödet ska vara i nedre delen av ugnen, plåten med vatten precis under.  

   


Grädda brödet ca 15 minuter innan du sänker ugnsvärmen till 200 grader. Grädda bröden ytterligare ca 30 minuter. 


Låt bröden sedan svalna på galler under bakduk. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Regina - 7 januari 2020 15:08

Nu är det dags för min blogg att flytta till eget, man kan nästan säga att mitt lilla skötebarn flyttar hemifrån :)   Välkommen till min nya sida: www.ginaskitchen.se    Alla nuvarande recept kommer flyttas dit, så klart :)   Välkommen!...

Av Regina - 5 december 2019 10:53


  Snabbakat bröd med filmjölk och bikarbonat. Brödet går att variera med olika torkade frukter och frön. Bikarbonat behöver en syra att reagera med, därav valet filmjölk som degvätska. Bikarbonaten påverkar färgen på brödet (det blir gul/brunt) oc...

Av Regina - 5 november 2019 21:21

  En 90-talsklassiker tror jag? Kakan såldes i "upphållsrummet" på mitt högstadie, då under namnet "Kolaflax". Men enligt Google är cornflakeskakor eller cornflakemums betydligt vanligare namn. Hur eller hur så är det ett enkelt och snabbt godis -...

Av Regina - 5 november 2019 21:12

  Röda linser är ett riktigt bra alternativ till köttfärs. Maken tog till och med om av denna middag! ;) Den snabblagade bolognesen är vegansk, men vi toppade våra tallrikar med generöst med parmesanost. Receptet kommer från ICA.se   Finhacka ...

Av Regina - 5 november 2019 21:05


  Alltså, hur gott?! Mycket!!! Grillad majskolv som toppas med vitlöksmajjo, ost, chili och lime. Receptet kommer från "Arla".   Koka 4 färska majskolvar (ev. halverade) ca 20 minuter i saltat vatten.   Blanda 1 dl majonnäs med 2 pressade/...

Presentation

Välkommen till min matblogg! Jag är en glad amatörkock som älskar matlagning, bakning och gott vin :)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

MyTaste

Matbloggstoppen

Skapa flashcards