Direktlänk till inlägg 30 juni 2019

Kladdkaka med rabarberpannacotta

Av Regina - 30 juni 2019 10:14

 

Camilla Hamids "My kitchen stories" på köket.se är en guldgruva för sötsaker. Denna kaka är perfekt att göra mitt i vintern när man har rabarber i frysen. Jag bjöd mina kollegor på denna kaka och det blev högt betyg från samtliga :) Kakan görs färdig dagen innan, så den är en superb dessert när det vankas kalas eller middagsbjudning.


Sätt ugnen på 175 grader, ugnsgallret ska vara i mitten av ugnen. Spänn fast en bit bakplåtspapper i botten av en bakform med löstagbar kant (diameter 20-22 cm).


Börja med kladdkakan. Här kan du ta ditt eget favoritrecept eller så kör du på detta som enkelt rörs ihop, utan vispning: 

Smält 100 g smör i en kastrull. Häll ner resterande ingredienser: 2 dl strösocker, 1 tsk vaniljsocker, 1,5 dl vetemjöl, 0,5 dl kakao, 1 krm salt samt 2 ägg. Rör snabbt ihop till en chokladig smet och bred ut den i bakformen. Grädda kakan i mitten av ugnen i 13-16 minuter, beroende på hur stor form du har och hur kladdig du vill ha kakan :) 


Låt kladdkakan svalna innan du fortsätter med toppingen. 


Rabarberpannacotta

Koka en kompott på 500 g rabarber, skuren i bitar, samt saften från 1 citron. Här går det som sagt utmärkt med frusen rabarber. Om tiden tillåter brukar jag tina rabarbern först eftersom den lätt blir isig när den ligger i frysen. Man vill ju inte spä ut den goda rabarbersmaken med vatten! Det tar ca 5 minuter att koka en kompott, låt sedan kompotten rinna av i en finmaskig sil med en skål under. Ta tillvara på vätskan, men kasta "moset" som liksom har gjort sitt nu. 


Blanda vätskan från rabarberkoket med 3 dl vispgrädde, 1,5 dl strösocker samt 0,5 tsk agar agar-pulver i en kastrull. Koka upp och låt sedan koka under konstant omrörning i ca 3 minuter. Jag färgade min pannacotta med lite röd gelfärg, då mina rabarber är mer gröna än röda... Men det är absolut ingen måste, en ljusgrön fyllning är ju precis lika god!


Häll fyllningen över den avsvalnade kladdkakan och ställ sedan formen i kylen fram till servering. Kakan behöver kylas minst 4 h, men gärna över natten. Dekorera med valfria vackra och goda ting, jag tog hyvlad vit choklad och en myntakvist. Enkelt och vackert!


P.S. 

Självklart kan du ta gelatin istället för agar agar-pulver. Enligt Google-sökning blir doseringen följande för detta recept:

0,5 tsk agar agar = 1 tsk gelatinpulver = 2 gelatinblad. 

Gelatinpulver tilsätts i den färdigkokta fyllningen. 

Gelatinblad blötläggs i kallt vatten ca 5 minuter, kramas ut och får smälta ner i den färdigkokta fyllningen. 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Regina - 7 januari 2020 15:08

Nu är det dags för min blogg att flytta till eget, man kan nästan säga att mitt lilla skötebarn flyttar hemifrån :)   Välkommen till min nya sida: www.ginaskitchen.se    Alla nuvarande recept kommer flyttas dit, så klart :)   Välkommen!...

Av Regina - 5 december 2019 10:53


  Snabbakat bröd med filmjölk och bikarbonat. Brödet går att variera med olika torkade frukter och frön. Bikarbonat behöver en syra att reagera med, därav valet filmjölk som degvätska. Bikarbonaten påverkar färgen på brödet (det blir gul/brunt) oc...

Av Regina - 5 november 2019 21:21

  En 90-talsklassiker tror jag? Kakan såldes i "upphållsrummet" på mitt högstadie, då under namnet "Kolaflax". Men enligt Google är cornflakeskakor eller cornflakemums betydligt vanligare namn. Hur eller hur så är det ett enkelt och snabbt godis -...

Av Regina - 5 november 2019 21:12

  Röda linser är ett riktigt bra alternativ till köttfärs. Maken tog till och med om av denna middag! ;) Den snabblagade bolognesen är vegansk, men vi toppade våra tallrikar med generöst med parmesanost. Receptet kommer från ICA.se   Finhacka ...

Av Regina - 5 november 2019 21:05


  Alltså, hur gott?! Mycket!!! Grillad majskolv som toppas med vitlöksmajjo, ost, chili och lime. Receptet kommer från "Arla".   Koka 4 färska majskolvar (ev. halverade) ca 20 minuter i saltat vatten.   Blanda 1 dl majonnäs med 2 pressade/...

Presentation

Välkommen till min matblogg! Jag är en glad amatörkock som älskar matlagning, bakning och gott vin :)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

MyTaste

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards