Direktlänk till inlägg 17 februari 2019

Semmelcheesecake

Av Regina - 17 februari 2019 19:24

 

Semla och cheesecake ihop! Ja, du hör ju själv. Löjligt gott! Tyvärr vet jag inte vem som har komponerat receptet, då jag sparade ner publicerad skärmdump från Facebook. I det receptet skulle cheesecaken vara i kylen, men fyllningen är alldeles för lös för det... Så jag har tillsatt lite gelatin i mitt recept nedan. Vill du inte ha gelatin i kan du hoppa över det och istället stoppa in kakan i frysen några timmar, inga problem! På bilden har jag gjort en liten cheesecake, motsvarande en halv sats. En hel sats borde ge ca 15 bitar.


Börja med kexbotten

Mixa 150 g kardemummaskorpor till "sand". Smält 75 g smör och rör ner detta. Tryck ut kexsmulorna i botten av en springform, diameter 24-26 cm. Ställ formen i frysen så länge.


Nästa steg är mandelfyllningen:

Finriv 200 g mandelmassa och blanda med 2-4 msk ovispad grädde tills du får en bredbar konsistens. Jag lyckades inte breda ut min mandelmassefyllning utan att ta sönder kexbottnen - så jag föreslår att man klickar ut eller spritsar den! 


Och så den lena cheesecakefyllningen:

Lägg 2 gelatinblad i kallt vatten ca 5 minuter. Hetta upp 0,5 dl mjölk i en liten kastrull. Låt de urkramade gelatinbladen smälta ner i den heta mjölken. Låt svalna medan du fortsätter med övriga ingredienser. 


Vispa 3 dl vispgrädde fluffig, men inte hård.


Vispa ihop 600 g Philadelphia-ost, 1,5 dl strösocker och 1 msk vaniljsocker. Rör ner den avsvalnade mjölken med gelatin i.


Vänd ner den vispade grädden i Philadelphia-smeten. Häll smeten i formen, plasta och ställ i kylen minst 5 h (gärna över natten).


Dags för servering:

Krossa 2-3 kardemummaskorpor och fördela i mitten av kakan. Garnera med ca 2 dl vispad grädde och lite mortlad kardemumma

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Regina - 7 januari 2020 15:08

Nu är det dags för min blogg att flytta till eget, man kan nästan säga att mitt lilla skötebarn flyttar hemifrån :)   Välkommen till min nya sida: www.ginaskitchen.se    Alla nuvarande recept kommer flyttas dit, så klart :)   Välkommen!...

Av Regina - 5 december 2019 10:53


  Snabbakat bröd med filmjölk och bikarbonat. Brödet går att variera med olika torkade frukter och frön. Bikarbonat behöver en syra att reagera med, därav valet filmjölk som degvätska. Bikarbonaten påverkar färgen på brödet (det blir gul/brunt) oc...

Av Regina - 5 november 2019 21:21

  En 90-talsklassiker tror jag? Kakan såldes i "upphållsrummet" på mitt högstadie, då under namnet "Kolaflax". Men enligt Google är cornflakeskakor eller cornflakemums betydligt vanligare namn. Hur eller hur så är det ett enkelt och snabbt godis -...

Av Regina - 5 november 2019 21:12

  Röda linser är ett riktigt bra alternativ till köttfärs. Maken tog till och med om av denna middag! ;) Den snabblagade bolognesen är vegansk, men vi toppade våra tallrikar med generöst med parmesanost. Receptet kommer från ICA.se   Finhacka ...

Av Regina - 5 november 2019 21:05


  Alltså, hur gott?! Mycket!!! Grillad majskolv som toppas med vitlöksmajjo, ost, chili och lime. Receptet kommer från "Arla".   Koka 4 färska majskolvar (ev. halverade) ca 20 minuter i saltat vatten.   Blanda 1 dl majonnäs med 2 pressade/...

Presentation

Välkommen till min matblogg! Jag är en glad amatörkock som älskar matlagning, bakning och gott vin :)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

MyTaste

Matbloggstoppen

Skapa flashcards