Direktlänk till inlägg 17 februari 2019

Semmeltårta

Av Regina - 17 februari 2019 19:05

 

Sonen älskar semlor! Självklart skulle han föräras med en buffé av grädde, kardemumma och mandelmassa vid 6-årsfirandet! Förutom denna gigantiska semla avnjöts semmelkladdkaka och semmelcheesecake   Detta recept hittade jag på ICA.se, men jag gjorde en stoooor slät bulle istället för två något mindre.


Mortla 1 tsk kardemummakärnor. Värm upp 2,5 dl standardmjölk (3 %) till rumstemperatur tillsammans med den mortlade kardemumman.


Smula 25 g jäst i degbunken. Häll den ljumna kardemummamjölken över och rör tills jästen lösts upp. Tillsätt då 1 dl strösocker och 1 krm salt. Rör sedan ner ca 7 dl vetemjöl. Låt bakmaskinen knåda degen ca 15 minuter, tills du får en blank och elastik deg. 


Låt degen jäsa övertäckt i rumstemperatur ca 60 minuter. 


Ta upp den färdigjästa degen på mjölat bakbord och knåda, forma till en stor slät bulle. Lägg bullen på en plåt med bakplåtspapper.


Lägg över en bakduk och låt jäsa på nytt, denna gång 30 minuter.


När halva jästiden har gått är det lagom att ta på ugnen på 150 grader.


Pensla den färdigjästa bullen med uppvispat ägg


Grädda bullen i nedre delen av ugnen ca 45 minuter, jag körde med varmluftsfunktionen de första 20 minuterna. 


Låt bulle svalna insvept i en bakduk. Bullen går bra att baka dagen innan servering, om så önskas!


Dags för fyllning och grädde!


Vispa 4-5 dl vispgrädde fluffig.


Riv 200 g mandelmassa fint. Skär upp ett lock på bullen och gröp ur en hel del av inkråmet. Blanda den rivna mandelmassan och inkråmet tillsammans med ca 1 dl vispad grädde


Fyll bullen med den goda fyllningen och spritsa eller bred ut grädden. Locket på och sedan florsocker på toppen! Klart för avnjutning :) 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Regina - 7 januari 2020 15:08

Nu är det dags för min blogg att flytta till eget, man kan nästan säga att mitt lilla skötebarn flyttar hemifrån :)   Välkommen till min nya sida: www.ginaskitchen.se    Alla nuvarande recept kommer flyttas dit, så klart :)   Välkommen!...

Av Regina - 5 december 2019 10:53


  Snabbakat bröd med filmjölk och bikarbonat. Brödet går att variera med olika torkade frukter och frön. Bikarbonat behöver en syra att reagera med, därav valet filmjölk som degvätska. Bikarbonaten påverkar färgen på brödet (det blir gul/brunt) oc...

Av Regina - 5 november 2019 21:21

  En 90-talsklassiker tror jag? Kakan såldes i "upphållsrummet" på mitt högstadie, då under namnet "Kolaflax". Men enligt Google är cornflakeskakor eller cornflakemums betydligt vanligare namn. Hur eller hur så är det ett enkelt och snabbt godis -...

Av Regina - 5 november 2019 21:12

  Röda linser är ett riktigt bra alternativ till köttfärs. Maken tog till och med om av denna middag! ;) Den snabblagade bolognesen är vegansk, men vi toppade våra tallrikar med generöst med parmesanost. Receptet kommer från ICA.se   Finhacka ...

Av Regina - 5 november 2019 21:05


  Alltså, hur gott?! Mycket!!! Grillad majskolv som toppas med vitlöksmajjo, ost, chili och lime. Receptet kommer från "Arla".   Koka 4 färska majskolvar (ev. halverade) ca 20 minuter i saltat vatten.   Blanda 1 dl majonnäs med 2 pressade/...

Presentation

Välkommen till min matblogg! Jag är en glad amatörkock som älskar matlagning, bakning och gott vin :)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

MyTaste

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards