Direktlänk till inlägg 21 oktober 2018

Äpplesemlor

Av Regina - 21 oktober 2018 13:08

 

Du vet, när man hittar ett gäng släta bullar i frysen måste man ge dem lite kärlek. Kärlek med hösttoner, alltså äpplesemlor :) 


Recept på mina släta bullar hittar du här.


Fyllningen görs antingen med eller utan mandelmassa:

A) Skala, kärna ur och tärna äpplen, beräkna ca 1/2 äpple per semla. Tärningarna ska vara riktigt små. Värm tärningarna i en klick smör i en liten gryta, smaksätt med råsocker och kanel efter smak (jag älskar kanel!!!). Äpplebitarna ska mjukna, men inte bli till mos. Ställ sedan kastrullen åt sidan så äpplebitarna svalnar lite. 

B) Upprepa ovanstående (A) men blanda de avsvalnade äpplebitarna med (fin)riven mandelmassa


Skär av locket på bullarna, gröp ur lite av inkråmet och stoppa det i munnen ;) Fyll sedan bullarna med äpplefyllning A eller B. Toppa med vispad grädde och avsluta med lock och florsocker som kronan på verket.


Psst, du kan med fördel smaksätta grädden med kardemumma eller vanilj. Yummie!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Regina - 7 januari 2020 15:08

Nu är det dags för min blogg att flytta till eget, man kan nästan säga att mitt lilla skötebarn flyttar hemifrån :)   Välkommen till min nya sida: www.ginaskitchen.se    Alla nuvarande recept kommer flyttas dit, så klart :)   Välkommen!...

Av Regina - 5 december 2019 10:53


  Snabbakat bröd med filmjölk och bikarbonat. Brödet går att variera med olika torkade frukter och frön. Bikarbonat behöver en syra att reagera med, därav valet filmjölk som degvätska. Bikarbonaten påverkar färgen på brödet (det blir gul/brunt) oc...

Av Regina - 5 november 2019 21:21

  En 90-talsklassiker tror jag? Kakan såldes i "upphållsrummet" på mitt högstadie, då under namnet "Kolaflax". Men enligt Google är cornflakeskakor eller cornflakemums betydligt vanligare namn. Hur eller hur så är det ett enkelt och snabbt godis -...

Av Regina - 5 november 2019 21:12

  Röda linser är ett riktigt bra alternativ till köttfärs. Maken tog till och med om av denna middag! ;) Den snabblagade bolognesen är vegansk, men vi toppade våra tallrikar med generöst med parmesanost. Receptet kommer från ICA.se   Finhacka ...

Av Regina - 5 november 2019 21:05


  Alltså, hur gott?! Mycket!!! Grillad majskolv som toppas med vitlöksmajjo, ost, chili och lime. Receptet kommer från "Arla".   Koka 4 färska majskolvar (ev. halverade) ca 20 minuter i saltat vatten.   Blanda 1 dl majonnäs med 2 pressade/...

Presentation

Välkommen till min matblogg! Jag är en glad amatörkock som älskar matlagning, bakning och gott vin :)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

MyTaste

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards