Direktlänk till inlägg 20 maj 2018

Rabarberpaj med världens bästa smuldeg

Av Regina - 20 maj 2018 21:36

 

Japp, detta är världens bästa smuldeg. Åtminstone just nu, tills jag snubblar över något annat recept ;) Rabarber går utmärkt att frysa i bitar och ta fram till när höst- och vintermörker får oss att längta efter ljusare kvällar. Det som är ännu mer toppen är att fryst rabarber går utmärkt att göra paj på, om man först kokar en kompott. 


1. Färsk rabarber: Ansa ca 500 g rabarber och skär i cm-stora bitar. Lägg dem i botten av en pajform med ca 22 cm diameter. Stö potatismjöl, vaniljsocker och strösocker över rabarberbitarna, lite beroende på hur syrliga rabarber du använder.


2. Fryst rabarber: Tina ca 750 g fryst rabarber (jag tycker det går åt mer när den har varit fryst och tillreds till en kompott) eller ta den direkt från frysen, det funkar vilket som. Om rabarbern har blivit isig i frysen så lägg den i ett durkslag och spola av den med kallt vatten och låt rinna av. Koka upp rabarbern med ca 1 dl stösocker och 1 tsk vaniljsocker. Om rabarbern släpper mycket vätska så ta häll över vätskan i ett glas och spara till kvällens goda rabarberdrink (tillsätt bara ljus rom och Sprite). Låt rabarberbitarna koka ihop till en härlig kompott, det tar 5-10 minuter. Smaka av om mer stössocker behövs, det varierar ju mellan rabarbersorter. Häll över kompotten i en pajform med diametern ca 22 cm. 


Sätt ugnen på 200 grader. 


Dags för min favorit - den knäckiga smuldegen! Du hittar receptet på flera ställen på denna blogg, men självklart skriver jag även här: Smält 100 g smör i en liten kastrull. Ta smöret från värmen och rör ner 2 msk ljus sirapknappt 1/2 dl strösocker2 dl vetemjöl1 dl havregryn och 1 tsk bakpulver


Fördela smuldegen över rabarbern och grädda sedan i mitten av ugnen ca 20 minuter (kan ta något längre tid om du har färsk rabarber). 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Regina - 7 januari 2020 15:08

Nu är det dags för min blogg att flytta till eget, man kan nästan säga att mitt lilla skötebarn flyttar hemifrån :)   Välkommen till min nya sida: www.ginaskitchen.se    Alla nuvarande recept kommer flyttas dit, så klart :)   Välkommen!...

Av Regina - 5 december 2019 10:53


  Snabbakat bröd med filmjölk och bikarbonat. Brödet går att variera med olika torkade frukter och frön. Bikarbonat behöver en syra att reagera med, därav valet filmjölk som degvätska. Bikarbonaten påverkar färgen på brödet (det blir gul/brunt) oc...

Av Regina - 5 november 2019 21:21

  En 90-talsklassiker tror jag? Kakan såldes i "upphållsrummet" på mitt högstadie, då under namnet "Kolaflax". Men enligt Google är cornflakeskakor eller cornflakemums betydligt vanligare namn. Hur eller hur så är det ett enkelt och snabbt godis -...

Av Regina - 5 november 2019 21:12

  Röda linser är ett riktigt bra alternativ till köttfärs. Maken tog till och med om av denna middag! ;) Den snabblagade bolognesen är vegansk, men vi toppade våra tallrikar med generöst med parmesanost. Receptet kommer från ICA.se   Finhacka ...

Av Regina - 5 november 2019 21:05


  Alltså, hur gott?! Mycket!!! Grillad majskolv som toppas med vitlöksmajjo, ost, chili och lime. Receptet kommer från "Arla".   Koka 4 färska majskolvar (ev. halverade) ca 20 minuter i saltat vatten.   Blanda 1 dl majonnäs med 2 pressade/...

Presentation

Välkommen till min matblogg! Jag är en glad amatörkock som älskar matlagning, bakning och gott vin :)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

MyTaste

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards