Direktlänk till inlägg 11 februari 2018

Luftiga semlor

Av Regina - 11 februari 2018 19:47

    

Allas vår älskade Roy Fares - ännu ett mästerligt recept! Det där med fördeg, det är en bra grej! Receptet finns på en mängd sidor, jag hämtade mitt från hans hemsida royfares.se Receptet ger 25-30 semlor, beroende på hur stora du gör bullarna. Jag väljer dock att värma min kardemumma med mjölken, för att få fram ännu mer smak. 


Börja med att ta fram 160 g smör så det blir rumstempererat. 


Morta 1-2 msk kardemummakärnor (välj själv hur kryddig smak du vill ha på semlebullarna). Värm 4 dl mjölk (3 % fetthalt) tillsammans med den mortlade kardemumman till fingervarmt, dvs. 37 grader. Smula ner 50 g jäst för söta degar i en degbunke. Häll mjölken över jästen och låt den lösas upp under omrörning. Tillsätt sedan 8 dl vetemjöl. Låt degen gå ihop till en deg i assistenten. Låt sedan degen vila under en bakduk i ca 15 minuter. Ja, degen med degkrok ligger kvar i skålen och vilar ( = fördeg). 


När det har gått en kvart tillsätter du resterande ingredienser: 2 ägg, 1 tsk salt, 2 dl strösocker samt 6 dl vetemjöl. Tärna sedan smöret och tillsätt det i vetedegen. Du kan behöva tillsätta ytterligare lite vetemjöl, jag fick ta en knapp deciliter för att få ihop degen. 


Ta upp degen på mjölat bakbord. Knåda degen och dela den sedan i 25-30 bitar. Rulla fina bullar som du lägger på bakpappersklädda plåtar. Täck plåtarna med bakdukar och låt bullarna jäsa i 1,5-2 h. 


Har de jäst klart nu? Sätt ugnen på 225 grader. Pensla de färdigjästa bullarna med uppvispat ägg och grädda dem sedan i omgångar i 7-8 minuter (använd gärna varmluft) tills de får en gyllene färg.


Låt svalna på galler under bakduk. Bullarna går utmärkt att frysa. 


Tips! Hallonsemlor samt mandelfri "mandelmassa" med solrosfrön - mums! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Regina - 7 januari 2020 15:08

Nu är det dags för min blogg att flytta till eget, man kan nästan säga att mitt lilla skötebarn flyttar hemifrån :)   Välkommen till min nya sida: www.ginaskitchen.se    Alla nuvarande recept kommer flyttas dit, så klart :)   Välkommen!...

Av Regina - 5 december 2019 10:53


  Snabbakat bröd med filmjölk och bikarbonat. Brödet går att variera med olika torkade frukter och frön. Bikarbonat behöver en syra att reagera med, därav valet filmjölk som degvätska. Bikarbonaten påverkar färgen på brödet (det blir gul/brunt) oc...

Av Regina - 5 november 2019 21:21

  En 90-talsklassiker tror jag? Kakan såldes i "upphållsrummet" på mitt högstadie, då under namnet "Kolaflax". Men enligt Google är cornflakeskakor eller cornflakemums betydligt vanligare namn. Hur eller hur så är det ett enkelt och snabbt godis -...

Av Regina - 5 november 2019 21:12

  Röda linser är ett riktigt bra alternativ till köttfärs. Maken tog till och med om av denna middag! ;) Den snabblagade bolognesen är vegansk, men vi toppade våra tallrikar med generöst med parmesanost. Receptet kommer från ICA.se   Finhacka ...

Av Regina - 5 november 2019 21:05


  Alltså, hur gott?! Mycket!!! Grillad majskolv som toppas med vitlöksmajjo, ost, chili och lime. Receptet kommer från "Arla".   Koka 4 färska majskolvar (ev. halverade) ca 20 minuter i saltat vatten.   Blanda 1 dl majonnäs med 2 pressade/...

Presentation

Välkommen till min matblogg! Jag är en glad amatörkock som älskar matlagning, bakning och gott vin :)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

MyTaste

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards