Direktlänk till inlägg 29 oktober 2017

Himmelska chokladmuffins

Av Regina - 29 oktober 2017 20:07

 

Alltså herregud vilka goda muffins! Härlig chokladsmak och saftiga som bara den, t.o.m två dagar efter baktillfället. Receptet hittade jag på bloggen "Bakverk och fikastunder". Dessa bakade jag en VAB-dag med 4-årige sonen.

 

Sätt ugnen på 175 grader. Fördela 12 st muffinsformar i en muffinsplåt (för bästa stadga under gräddningen).


Blanda knappt 1 dl kakao, 1 dl strösocker och 2 dl mjölk i en kastrull. Låt koka upp under omrörning. Ställ sedan år sidan att svalna medan du fortsätter med övriga ingredienser.


Rör 150 g rumsvarmt smör och 1 dl strösocker krämigt. Tillsätt sedan 2 ägg, ett i sänder och rör ordentligt. Sikta sedan ner de torra ingredienserna i smeten: 3 dl vetemjöl, 1 msk vaniljsocker, 1,5 tsk bakpulver samt 1 nypa salt. Blanda samman och häll samtidigt ner chokladmjölken.


Rör snabbt samman till en smet och fördela den i muffinsformarna. Grädda sedan i mitten av ugnen i ca 15 minuter (varmluftsfunktion). Har du inte varmluftsfunktion så gör det inget, gräddningen tar bara någon minut längre. 


Avnjut muffinsen som de är eller dekorera dem som cup cakes :) 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Regina - 7 januari 2020 15:08

Nu är det dags för min blogg att flytta till eget, man kan nästan säga att mitt lilla skötebarn flyttar hemifrån :)   Välkommen till min nya sida: www.ginaskitchen.se    Alla nuvarande recept kommer flyttas dit, så klart :)   Välkommen!...

Av Regina - 5 december 2019 10:53


  Snabbakat bröd med filmjölk och bikarbonat. Brödet går att variera med olika torkade frukter och frön. Bikarbonat behöver en syra att reagera med, därav valet filmjölk som degvätska. Bikarbonaten påverkar färgen på brödet (det blir gul/brunt) oc...

Av Regina - 5 november 2019 21:21

  En 90-talsklassiker tror jag? Kakan såldes i "upphållsrummet" på mitt högstadie, då under namnet "Kolaflax". Men enligt Google är cornflakeskakor eller cornflakemums betydligt vanligare namn. Hur eller hur så är det ett enkelt och snabbt godis -...

Av Regina - 5 november 2019 21:12

  Röda linser är ett riktigt bra alternativ till köttfärs. Maken tog till och med om av denna middag! ;) Den snabblagade bolognesen är vegansk, men vi toppade våra tallrikar med generöst med parmesanost. Receptet kommer från ICA.se   Finhacka ...

Av Regina - 5 november 2019 21:05


  Alltså, hur gott?! Mycket!!! Grillad majskolv som toppas med vitlöksmajjo, ost, chili och lime. Receptet kommer från "Arla".   Koka 4 färska majskolvar (ev. halverade) ca 20 minuter i saltat vatten.   Blanda 1 dl majonnäs med 2 pressade/...

Presentation

Välkommen till min matblogg! Jag är en glad amatörkock som älskar matlagning, bakning och gott vin :)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

MyTaste

Matbloggstoppen

Skapa flashcards