Direktlänk till inlägg 22 juli 2017

Rabarbercheesecake med hallonspegel

Av Regina - 22 juli 2017 20:40

 

Receptet hittade jag på bloggen Cilla bakar men jag har ändrat lite för att passa mina smaklökar bättre. På bilden ser du en mindre cheeesecake, där jag gjorde halv sats till en mindre form vilket är perfekt som dessert vid en middag för 8 personer.


Börja med rabarberkompotten: Koka en kompott på 200 g rabarber (skuren i bitar), 1 tsk vaniljsocker, 0,5 dl strösocker och 0,33 dl vatten (om du använder fryst rabarber behöver du inget vatten). Det tar ca 5 min att koka till en kompott. Låt sedan kompotten svalna till rumstemperatur.


Fortsätt med kexbotten: Smula 200 g Digestive-kex och blanda med 75 g smält smör. Tryck ut smulorna i botten på en form med löstagbar kant med diameter 22-23 cm. Ställ formen i kylen medan du gör fyllningen.


Fyllningen till din cheesecake: Grovhacka 100 g vit choklad och smält antingen i micro eller över vattenbad, låt sedan svalna. Ta fram tre bunkar till de olika ingredienserna som ska vispas. Följ mina steg så slipper du diska visparna mellan varven :) Separera 2 ägg. Vispa de två vitorna till ett skum i bunke 1, du vet så att man kan vända bunken upp och ner. I bunke 2 vispar du 3 dl vispgrädde hårt (alltså inte smör, men ja du fattar nog vad jag menar). I bunke 3  vispar du snabbt samman de två äggulorna, 2 msk vaniljsocker, 1,5 dl strösocker och 300 g Philadelphia-ost


Rör ner den smälta chokladen och den avsvalnade rabarberkompotten i bunke 3. Vänd sedan ner vispgrädden i bunke 3. Avsluta med att vända ner de vispade äggvitorna i bunke 3. Rör försiktigt så att så mycket luft som möjligt bibehålls i smeten. Häll sedan smeten över kexbotten och ställ din cheesecake i frysen i minst fyra timmar, gärna över natten.


Rabarbercheeesecaken går bra att servera med eller utan hallonspegel: Lägg 3 gelatinblad i blöt i kallt vatten. Koka samman 250 g hallon (frysta går utmärkt) med 1 dl strösocker och 0,5 dl vatten. Sila sedan hallonen genom en finmaskig sil ner i en ny skål, så att du blir av med alla kärnorna. Ta upp de blöta gelatinbladen och krama ur dem. Låt dem sedan smälta i den heta hallonsaften. Låt detta sedan svalna något innan du häller saften över den frysta cheesecaken. Låt sedan din cheesecake stå i frysen fram till servering.


Ta fram cheesecaken 20-30 minuter före servering så den hinner mjukna lite. Dekorera på vafritt sätt, jag valde frysta hallon, minimaränger och en kvist pepparmynta. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Regina - 7 januari 2020 15:08

Nu är det dags för min blogg att flytta till eget, man kan nästan säga att mitt lilla skötebarn flyttar hemifrån :)   Välkommen till min nya sida: www.ginaskitchen.se    Alla nuvarande recept kommer flyttas dit, så klart :)   Välkommen!...

Av Regina - 5 december 2019 10:53


  Snabbakat bröd med filmjölk och bikarbonat. Brödet går att variera med olika torkade frukter och frön. Bikarbonat behöver en syra att reagera med, därav valet filmjölk som degvätska. Bikarbonaten påverkar färgen på brödet (det blir gul/brunt) oc...

Av Regina - 5 november 2019 21:21

  En 90-talsklassiker tror jag? Kakan såldes i "upphållsrummet" på mitt högstadie, då under namnet "Kolaflax". Men enligt Google är cornflakeskakor eller cornflakemums betydligt vanligare namn. Hur eller hur så är det ett enkelt och snabbt godis -...

Av Regina - 5 november 2019 21:12

  Röda linser är ett riktigt bra alternativ till köttfärs. Maken tog till och med om av denna middag! ;) Den snabblagade bolognesen är vegansk, men vi toppade våra tallrikar med generöst med parmesanost. Receptet kommer från ICA.se   Finhacka ...

Av Regina - 5 november 2019 21:05


  Alltså, hur gott?! Mycket!!! Grillad majskolv som toppas med vitlöksmajjo, ost, chili och lime. Receptet kommer från "Arla".   Koka 4 färska majskolvar (ev. halverade) ca 20 minuter i saltat vatten.   Blanda 1 dl majonnäs med 2 pressade/...

Presentation

Välkommen till min matblogg! Jag är en glad amatörkock som älskar matlagning, bakning och gott vin :)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

MyTaste

Matbloggstoppen

Skapa flashcards