Alla inlägg den 12 mars 2017

Av Regina - 12 mars 2017 20:14

 

Ett tu tre - så var frukostbrödet klart :)


Sätt ugnen på 250 grader. 


Blanda 4 dl vetemjöl, 1,5 dl havregryn och 0,5 dl solrosfrön eller pumpafrön i en bunke. Tillsätt sedan 0,5 tsk salt, 2 tsk bakpulver, 2 msk rapsolja och 2,5 dl mjölk. Blanda snabbt ihop till en lite kladdig deg. 


Lägg bakplåtspapper på en plåt. Klicka ut degen i 6 högar. Grädda bröden i mitten av ugnen i ca 10 minuter. Bröden är godast nybakade, så klart med ost och marmelad :) 

Av Regina - 12 mars 2017 20:07

 


Jag har helt snöat in på rå blomkål och rå broccoli :) Krispigt, fräscht och gott! 


Skölj och ansa 250 g broccoli  och lika mycket blomkål (ca 1/2 huvud). Jag brukar även ta tillvara stammen på broccolin, som jag skalar och sedan skivar fint. 


Fortsätt med vinegretten: Lägg en näve valfria färska örter i mixern (jag tog oregano och bladpersilja denna gång). Mixa örterna och tillsätt sedan 4-5 msk olivolja, mixa ännu en gång. Häll över örtöljan i salladsskålen och tillsätt 1 msk vit balsamvinäger (eller vitvinsvinäger) samt salt och nymalen svartpeppar. Vispa runt och rör sedan ner blomkål och broccoli i örtvinegretten. 


Strimla 1-2 salladslökar fint och blanda ner detta i salladen. Låt salladen stå i kylen fram till servering. Den blir ännu godare om den får stå ett par timmar, eller till och med över natten. 

Av Regina - 12 mars 2017 20:01

   

Krispig broccoli med citron och granatäpple. Fräscht, nyttigt och gott!


Skölj och ansa 250 g broccoli. Skär i små buketter. Jag brukar även ta tillvara stammen, som jag skalar och slantar fínt. 


Fortsätt med vinegretten: 2 msk pressad citron och 4-5 msk olivolja vispas samman. Krydda med salt och nymalen svartpeppar. Häll vinegretten över broccolin och rör runt. 


Blanda även ner granatäpplekärnor (färska eller frysta). Låt sedan salladen stå i kylen fram till servering. 


Presentation

Välkommen till min matblogg! Jag är en glad amatörkock som älskar matlagning, bakning och gott vin :)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

MyTaste

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards