Direktlänk till inlägg 24 mars 2016

Bahn mi - vietnamesiska fläskköttbullar

Av Regina - 24 mars 2016 21:10

 

Smakrika köttbullar, picklade grönsaker, chilisås och varma baguetter. Visst låter det gott?! Receptet kommer från Allt om mat. Receptet ger 3-4 portioner.


Börja med de picklade grönsakerna: Blanda en lag på 0,5 dl ättika (12 %), 1 dl strösocker och 1,5 dl vatten. Häll hälften av lagen i en annan skål. I skål nummer 1 lägger du ner 2 finstrimlade morötter och i skål 2 lägger du ner 1/2 tunnskivad gurka. Låt grönsakerna picklas i minst 30 minuter.


Fortsätt med köttbullarna: Finhacka 2 salladslökar och blanda med 500 g fläskfärs. Blanda ner 1 ägg, 1,5 tsk salt, 2 krm svartpeppar och 2 msk rapsolja. Ta fram ditt lilla rivjärn och riv ner 1 vitlöksklyfta och en tumstor bit ingefära (ca 1,5 msk riven). Blanda ihop till en smidig färs, om det behövs kan du tillsätta lite ströbröd för fastare konsistens. Forma till små köttbullar som du steker i matolja


Dela baguetter nästan helt igenom och rosta snittytan i en het stekpanna i lite matolja (eller kör dem i ugnen en stund). Servera fläskköttbullarna med de varma baguetterna, de picklade grönsakerna och valfri chilisås (jag valde sweet chili och maken sriachasås). Om du vill kan du även servera färsk koriander till. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Regina - 7 januari 2020 15:08

Nu är det dags för min blogg att flytta till eget, man kan nästan säga att mitt lilla skötebarn flyttar hemifrån :)   Välkommen till min nya sida: www.ginaskitchen.se    Alla nuvarande recept kommer flyttas dit, så klart :)   Välkommen!...

Av Regina - 5 december 2019 10:53


  Snabbakat bröd med filmjölk och bikarbonat. Brödet går att variera med olika torkade frukter och frön. Bikarbonat behöver en syra att reagera med, därav valet filmjölk som degvätska. Bikarbonaten påverkar färgen på brödet (det blir gul/brunt) oc...

Av Regina - 5 november 2019 21:21

  En 90-talsklassiker tror jag? Kakan såldes i "upphållsrummet" på mitt högstadie, då under namnet "Kolaflax". Men enligt Google är cornflakeskakor eller cornflakemums betydligt vanligare namn. Hur eller hur så är det ett enkelt och snabbt godis -...

Av Regina - 5 november 2019 21:12

  Röda linser är ett riktigt bra alternativ till köttfärs. Maken tog till och med om av denna middag! ;) Den snabblagade bolognesen är vegansk, men vi toppade våra tallrikar med generöst med parmesanost. Receptet kommer från ICA.se   Finhacka ...

Av Regina - 5 november 2019 21:05


  Alltså, hur gott?! Mycket!!! Grillad majskolv som toppas med vitlöksmajjo, ost, chili och lime. Receptet kommer från "Arla".   Koka 4 färska majskolvar (ev. halverade) ca 20 minuter i saltat vatten.   Blanda 1 dl majonnäs med 2 pressade/...

Presentation

Välkommen till min matblogg! Jag är en glad amatörkock som älskar matlagning, bakning och gott vin :)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

MyTaste

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards